Met SafeShops.be is vandaag een nieuwe sectororganisatie voor e-commerce geboren. De organisatie komt er nadat een aantal grote webshops zich hebben gegroepeerd om de online retail in België en Luxemburg te ondersteunen. Dat doet SafeShops onder meer met een eigen kwaliteitslabel voor veilige internetwinkels.
‘Te weinig goede initiatieven’
De oprichters van SafeShops.be zijn allemaal zelf betrokken in de online retail en voelden aan dat de sector nood had aan een vertegenwoordigend orgaan dat zowel naar de consument als de e-tailer toe actief is. Medeoprichter Jo Vansteenvoort, CEO van Proxisazur.be legt uit: “We stelden samen vast dat er tot op heden gewoonweg te weinig goede initiatieven geweest zijn om het vertrouwen van consumenten in e-commerce écht te stimuleren.”
Nochtans bestaat in België reeds BeCommerce, die als spreekbuis en koepel voor de sector dient. Niet consumentgericht genoeg, lijkt SafeShops te zeggen. “Door de verspreiding van actuele informatie en kennis over de e-commercesector wil SafeShops.be de e-commerce handel actief promoten,” aldus nog Jo Vansteenvoort. SafeShops.be hoopt e-commerce met name te promoten door consumenten een eigen “SafeShop”-kwaliteitslabel te bieden.
Naar Nederlands model
De organisatie steekt zijn bewondering voor het Nederlandse Thuiswinkel.org daarbij niet onder stoelen of banken. Het kwaliteitslabel zou helemaal naar hun model zijn vormgegeven en SafeShops.be hoopt ook met de buur te kunnen gaan samenwerken.
Onder de initiatiefnemers bevinden zich bekende namen in de online retailsector, zoals Sunweb.be, Coolblue.be, Foto.com, Proxisazur.be, Vente-Exclusive.com, Snapstore.be, Teatower.com, Internetvista.com, Lenseo.com, Biofan.be en yvesrocher.be.