De coronapandemie blijkt dan toch geen lanceerplatform voor e-commerce te zijn geweest: wereldwijd lopen de online verkopen zelfs terug. In landen als België, Duitsland en Nederland is die terugval zelfs fors (tot een kwart), nu de fysieke winkels weer onbeperkt open zijn. Wie nog wel online winkelt, haakt heel vaak af.
Minder bezoekers, minder bestedingen
Webshops kregen in het tweede kwartaal van dit jaar gemiddeld 2% minder bezoekers over de digitale vloer. Wereldwijd werd 6% minder online gekocht en gaven shoppers ook 4% minder uit. Dat blijkt uit onderzoek van Salesforce naar het onlineshopgedrag van een miljard shoppers in ruim zestig landen.
De terugval is te verklaren door de coronapandemie van de voorbije jaren, die e-commerce naar ongekende hoogten katapulteerde toen de fysieke winkels gedwongen gesloten moesten blijven. Ook het verminderde consumentenvertrouwen door de sterke inflatie zal ongetwijfeld bijdragen aan de dip.
Tot kwart minder e-commerce
In het eerste kwartaal van 2022 kromp de e-commercegroei met 27% in Nederland ten opzichte van dezelfde periode in 2021. Toen bedroeg de groei nog liefst 25% tegenover een jaar eerder. Het corona-effect wordt met andere woorden weer uitgewist. Globaal was er een daling met 2%, in België was er terugval met 11%.
Het tweede kwartaal toonde meer van datzelfde: 12% minder e-commerce in Nederland, 15% minder in België. In België was er weliswaar iets meer ’traffic’, maar minder bestellingen dan een jaar tevoren. In Nederland was er zowel minder traffic (-6%) als minder bestellingen.
9 op 10 laat winkelkar achter
Het internet wordt ook duidelijk een plek om te snuisteren en rond te kijken, zonder werkelijk te bestellen. Slechts een vijfde van de bestellingen gebeurt na gebruik van de zoekfunctie op de site – dus doelgericht. Bijna negen op de tien digitale winkelmandjes wordt gewoon achtergelaten, met de spullen er nog in. Het fenomeen van de achtergelaten winkelkar is het sterkst bij interieurspulletjes, het minst bij voeding. Al rondt ook daar nog 75% van de smartphonesurfers zijn bestelling niet af.
Opvallend is wel dat Nederland met voorsprong de hoogste conversieratio heeft van alle landen, hoger nog dan de digitaal mature landen Verenigd Koninkrijk en de Verenigde Staten. Zo’n 3,3% van de bezoekers koopt iets. Wereldwijd is dat gemiddeld 2,2%, in België 2,1%. Toch laten nog bijna 80% van de Nederlandse mobiele shoppers hun winkelmandje vol achter, vergelijkbaar met de Belgen.
Alleen wie op pc shopt, shopt zekerder: daar blijven ‘slechts’ 70% van de bestellingen onafgewerkt. Vandaag shopt niettemin 70% van de wereldwijde bezoekers met de smartphone, goed voor 60% van de bestellingen. In Nederland is de smartphone zelfs nog meer ingeburgerd. Tablets zijn daarentegen verwaarloosbaar. Ook komt globaal 8% van de onlineshoppers op een webshop terecht via sociale media.