De coronacrisis laat zijn sporen na in de e-commerce: in Duitsland bijvoorbeeld lagen de online uitgaven in maart bijna 20% onder het niveau van een jaar geleden, al bestaan er tussen de verschillende sectoren gigantische verschillen.
Winnaars en verliezers
Globaal genomen is de online omzet in Duitsland in maart met 18,1% gedaald ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Door die daling afgelopen maand is de groei van de e-commercesector in het eerste kwartaal van 2020 beperkt gebleven tot 1,5%. De cijfers zijn afkomstig van het Bundesverband E-Commerce und Versandhandel Deutschland.
Het komt niet als een verrassing dat de productgroep ‘online diensten’, waaronder bijvoorbeeld de boekingen voor reizen en evenementen vallen, de grootste klap incasseert. De omzet van die categorie is in maart met meer dan 76% teruggelopen. Ook aan horloges en juwelen (-51,6%), kleding (-35,4%) en schoenen (-31,1%) gaven de Duitse online shoppers veel minder geld uit.
Crisis in consumentenvertrouwen
“E-commerce is vandaag een normaal winkelkanaal. Daarom laat zo’n crisis in het consumentenvertrouwen zich ook volledig voelen in onze branche. De bewering dat de e-commerce in zijn totaliteit als ‘winnaar’ uit de coronapandemie zou komen, is gewoon onjuist“, zei Gero Furchheim, voorzitter van de sectororganisatie BEVD.
Toch zijn er ook enkele sectoren die ten volle profiteren van coronacrisis: zo steeg de online verkoop van medicijnen met meer dan 88% en die van voedingsmiddelen met bijna 56%. Ook drogisterijen (+29%) en doe-het-zelf-ketens (+8%) zagen de online omzet afgelopen maand sterk toenemen.
Ook in België bleek eerder al dat de coronacrisis ook zijn sporen nalaat bij webwinkels. Bedrijven die producten verkopen die het leven thuis nuttiger of aangenamer kunnen maken, doen gouden zaken – denk maar aan verkopers van laptops, headsets of yogamatten). Modewebshops daarentegen merken een negatieve evolutie, ook al is die – uiteraard – veel minder scherp dan die bij de fysieke modewinkels.