Nederland staat op de eerste plaats in de ranglijst van landen met de sterkste online handel. België volgt pas op de 28ste plaats en scoort beduidend zwakker dan zijn buurlanden. Vooral de kwaliteit van de pakjesdiensten is er ondermaats.
Klachten over pakjes
Acht van de sterkste tien e-commercelanden bevinden zich in Europa, blijkt uit de E-commerce Index van Unctad, de VN-handelsorganisatie. Nederland neemt de koppositie over van Luxemburg, dat uit de top tien valt doordat de betrouwbaarheid van de postdiensten er achteruitging. De koploper heeft het op één na hoogste percentage online shoppers ter wereld (76% van de bevolking van 15 jaar en ouder) en scoort goed op de meeste indicatoren, met name ook inzake beveiligde servers. Singapore, Zwitserland, het Verenigd Koninkrijk en Noorwegen vervolledigen de top vijf. Nederland had eind 2017 meer dan 82.000 webshops, zo meldt het rapport, waarvan meer dan 40.000 ‘pure players’. Het is nu de 11de grootste B2C e-commercemarkt ter wereld.
België staat in de rangschikking op de 28ste plaats, net na Israël en voor Litouwen. De belangrijkste reden voor die zwakke score is te vinden in de slechte prestaties van de postdiensten: op dit criterium haalt België slechts 70 op 100, beduidend slechter dan Nederland (90), Frankrijk (93) of Duitsland (83). Volgens de krant De Standaard is dat geen verrassing: de ombudsdienst van de postsector meldde in zijn jaarverslag al een toename van het aantal klachten over pakjes met 28%. Concreet ging het om 2736 klachten, waarvan 2634 op naam van Bpost en slechts 59 voor concurrent Post.nl. De meeste klachten gaan over verdwenen pakjes, fouten bij uitreiking en laattijdigheid.