Shoppen is als online daten, vertelt RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck in een videogesprek met Magali De Reu van TechMag: je oriënteren doe je online, daarna wordt het bij voorkeur toch fysiek. Maar de coronacrisis verandert alles…
“We zitten op een keerpunt”
Het coronavirus heeft een enorme impact op de bedrijfsvoering bij RetailDetail én op de retailsector in zijn geheel, getuigt Jorg Snoeck. Er moeten winkels sluiten. De consu-mens is aan het consuminderen. Ons koopgedrag verschuift: we zitten op een keerpunt, denkt hij. En of e-commerce voor Belgische merken en retailers zaligmakend is? “Weinig mensen verdienen vandaag geld met e-commerce. Onze winkeliers zien zich geconfronteerd met wereldspelers die net hetzelfde verkopen als wat je in de winkelstraat vindt. Je krijgt dus competitie tussen provinciaal voetbal en Champions League. Als puur doorgeefluik kunnen lokale retailers het niet halen. Wel met persoonlijke service.” Snoeck ziet een groeiende belangstelling voor een wereld van niches, van ambachten. Unieke producten kan je ook aan de rest van de wereld verkopen.
Bekijk het volledige interview hieronder.