De twee takken die zullen ontstaan na de splitsing van Metro Group, Metro en Ceconomy, komen allebei onder leiding van een Nederlander te staan. Volgens hen zal de splitsing ervoor zorgen dat beide takken sterker kunnen groeien.
Investeren in diensten en winkels
“Dit nieuwe bedrijf voelt als een start-up met 22 miljard euro omzet. We hebben het gevoel dat we iets nieuws gaan doen en klaar zijn om op eigen benen verder te gaan. We zijn de nummer één in consumentenelektronica in Europa, in een markt die 300 miljard euro groot is”, aldus Pieter Haas, de nieuwe CEO van consumentenelektronicatak Ceconomy, aan het FD. Haas heeft grote plannen met Ceconomy: zo moet de omzet van extra diensten, zoals verzekeringen, binnen de groep groeien van 6 naar 10%. Daarnaast zal er ook verder geïnvesteerd worden in digitalisering.
Dat wil echter niet zeggen dat de winkels vergeten worden. “We zullen ook in de toekomst winkels openen. Dat hoeven niet meer alleen grote winkels van 2.000 of 3.000 m² zijn, het kunnen ook kleinere winkels in kleinere steden zijn. De experimenten met kleinere winkels zijn succesvol. We proberen ook shop-in-shops uit, bijvoorbeeld bij Tesco in Hongarije”, stelt Haas. Hij sluit ook overnames van andere partijen in de toekomst niet uit.
Op eigen benen wendbaarder
Ook Pieter Boone, CEO van het nieuwe Metro, ziet vooral voordelen aan de splitsing. “We zijn af van het grote bedrijf. Dat was duur en het maakte alles trager. Op eigen benen zijn we veel wendbaarder”, zegt hij. Daarnaast wordt Metro sinds enkele jaren ook meer op landelijk niveau geleid: lokale CEO’s hebben de mogelijkheid om het concept naar wens aan te passen. “Van het merk moeten ze afblijven, maar verder kunnen ze bijna alles doen”, aldus Boone. Ook hij sluit niet uit dat er in de toekomst nog overnames plaatsvinden.
Het idee van de splitsing is overigens niet nieuw, maar kon eerder niet uitgevoerd worden, omdat Media-Saturn vroeger een te grote schuld had. Dat is nu minder het geval en dus is het moment aangebroken om de splitsing uit te voeren.