“Just under the Sky” aan de Van Praetbrug
Ondanks het protest van heel wat stads- en milieuverenigingen, vakbonden en zelfstandigenorganisaties uit Brussel en Vlaanderen heeft de Brusselse regering dan toch een milieuattest uitgereikt voor “Just under the Sky”. In september had de groep Mestagh, de initiatiefnemer van het shoppingcenter, al een stedenbouwkundig attest gekregen om in de Brusselse kanaalzone, op de grens van Schaarbeek en Laken, een shoppingcenter te laten verrijzen van 56.000 m², goed voor zo’n 6 miljoen bezoekers per jaar.
De Brusselse overheid verbindt wel strikte voorwaarden aan de milieuvergunning: zo mag slechts de helft van de klanten met de auto komen. Dat is volgens Unizo echter onrealistisch: “Aangezien dit project zich richt op de A12, op Klein-Brabant en zelfs op heel Vlaanderen, zullen de klanten uiteraard niet met de tram komen, maar met de wagen. De doelstelling van 50% verplaatsingen met de wagen, lijkt mij onhaalbaar”, aldus Nancy Van Espen van Unizo op tvbrussel. Ze wijst er ook op dat in het Brusselse regeerakkoord staat dat het aantal auto’s tegen 2018 moet dalen met 20%. “Met 6 miljoen bezoekers per jaar erbij zal dat allicht niet lukken.”
Vlak naast van Uplace Machelen en Neo
Unizo vreest voorts zware gevolgen voor de kleinhandel in de Brusselse binnenstad, iets waar ook het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen beducht voor is: “Blijkbaar willen de Brusselse en de Vlaamse regering de kleinhandel in Brussel en Vlaams-Brabant helemaal kapot. Het is toch echt onbegrijpelijk dat er zomaar drie shoppingmastodonten op een handvol kilometers van mekaar kunnen komen. Dat zal niet alleen leiden tot gevoelig minder kleinhandelaars en dus banenverlies bij de lokale middenstand, maar ook tot mobiliteitsproblemen, toegenomen leegstand en dus ook onveiligheid in dorps- en stadskernen”, aldus Christine Mattheeuws van het NSZ.
Behalve “Just under the Sky” staan er in de Brusselse Noordrand nog twee andere megaprojecten in de pijplijn. Naast het veelbesproken Uplace Machelen is dat ook het Neo-project op de Brusselse Heizel. De stad Brussel wil die hele vlakte herinrichten met een enorm congrescentrum, een evenementenhal met 15.000 plaatsen en een gigantisch shoppingcenter van 70.000 m². Het hele project zou een half miljard euro moeten kosten.