De webshop van DreamLand blaast dit jaar tien kaarsjes uit. Toch was e-commerce nog nooit zo belangrijk als vorig jaar: tijdens de sluiting van de winkels door corona heeft de webshop alle verlies kunnen opvangen.
6 vrachtwagens per dag
Colruyt Group viert het 10-jarig bestaan van de webshop van speelgoedketen DreamLand. Vorig jaar, een topjaar omwille van de coronacrisis, kwamen er 38 miljoen bezoekers over de digitale vloer. Dat is 150% meer dan een jaar eerder. Ook de verkoop lag dubbel zo hoog, wat ervoor zorgde dat de webshop het verlies door de verplichte winkelsluitingen volledig heeft kunnen opvangen.
Steeds vaker shoppen consumenten ook mobiel: in 67% van de gevallen wordt de webshop bezocht via de smartphone. Al betekent een kleiner scherm geen kleinere bestellingen: vorig jaar steeg het aantal artikelen per bestelling van gemiddeld drie naar zes. “Tijdens onze drukke eindejaarsperiode vertrokken er maar liefst 6 vrachtwagens per dag via bpost naar klanten, terwijl dat er in andere jaren 1 à 2 waren. Om alles logistiek te kunnen verwerken, werd ook het personeelsbestand sterk uitgebreid: er kwam 2,5 keer zoveel werkkracht bij in onze distributiecentra”, blikt Kris De Vuyst, Head of E-commerce bij DreamLand, terug.
60% gaat afhalen
Het fysieke winkelnetwerk van Colruyt Group speelt een belangrijke rol in die logistieke keten. Zo’n 30% van de klanten kiest voor thuislevering, 60% gaat zijn bestelling afhalen in een van de Colruyt-, OKay- of DreamLand-winkels. Het voordeel? “Het stelt ons in staat om duurzamer te werken dan de gemiddelde webshop: er is minder transport nodig én doordat de DreamLand-bestellingen meegaan met de dagelijkse winkelaanleveringen scheelt het in extra verpakking”, aldus De Vuyst.
In 2020 steeg ook het aantal reservaties via Click & Collect met 400%. Klanten bekijken of een bepaald artikel op voorraad is in hun DreamLand-winkel, reserveren het, en kunnen drie uur later afhalen in de winkel. Zo’n 10 % van de klanten kiest inmiddels voor deze formule.