Speelgoedketen Dreamland wil de interesse van kinderen voor wetenschap en technologie aanwakkeren, en daarvoor gaat het in elke winkel een aparte afdeling inrichten waar de focus op wetenschappelijk speelgoed ligt.
Genderneutraal
Momenteel zijn er al vijf winkels waar een aparte afdeling te vinden is met ‘STEM’-speelgoed, speelgoed dat draait rond wetenschap, technologie, ingenieurswetenschappen en wiskunde. In de andere winkels heeft het speelgoed een speciale sticker gekregen. Vanaf september zullen bijna alle 45 winkels van Dreamland een speciale STEM-afdeling krijgen.
“Kinderen komen vandaag steeds vroeger in aanraking met technologie en daar proberen wij op in te spelen”, zegt Silja Decock, de woordvoerder van Dreamlands moederbedrijf Colruyt Group. Daarbij wordt er geen verschil gemaakt tussen jongens en meisjes. “Er zijn geen specifieke aanduidingen voor jongens en meisjes, want we willen beiden warm maken voor wetenschap”, zegt Decock.
Dreamland komt waarschijnlijk met de focus op wetenschappelijk speelgoed, om zich te onderscheiden van de concurrentie. De omzet van de keten staat immers onder druk vanwege de zware concurrentie in de sector en de verdere opmars van grote webshops.
Ook Dreamland verkoopt steeds meer speelgoed online. Wanneer klanten die bestellingen ophalen bij een Colruyt, wordt die omzet echter toegekend aan die winkel en niet aan de speelgoedketen, wat een vertekend beeld van de omzet geeft.