DPD wil volgend jaar ook pakketten afleveren bij zogenaamde particuliere buurtpunten. De vervoerder zet daartoe een samenwerking op met de Nederlandse start-up ViaTim.
Pieken beter opvangen
Door de steeds maar aangroeiende stroom van pakjes zoeken transportbedrijven naar oplossingen om efficiënter te worden. Dit jaar kreeg de e-commerce nog een extra boost door de coronacrisis, waardoor pakketbezorgers de massa pakjes op bepaalde momenten nog nauwelijks de baas konden.
DPD België wil daarom vanaf volgend jaar ook een beroep doen op buurtpunten: particulieren die vaak thuis zijn en de pakjes van een hele straat of wijk kunnen ontvangen. Zij bezorgen die daarna dagelijks bij de mensen thuis, of functioneren als parcel-servicepunt.
Succesvol in Nederland
Om een netwerk van dergelijke buurtpunten te creëren, werkt DPD samen met ViaTim. In Nederland heeft die start-up al een netwerk uitgebouwd sinds 2016. Zo’n 500 particulieren nemen er pakketten aan en verzorgen de retours voor hun hele wijk. Meestal gaat het om gepensioneerden, thuiswerkers, huismoeders en -vaders of studenten. Samen behandelen ze meer dan 100.000 pakjes per maand.
ViaTim start begin januari in België. Het wil er in 2021 zo’n 400 buurtpunten openen. Het bedrijf is intussen al begonnen met de werving van Vlaamse ViaTim-punten.
“Dankzij ViaTim zien we de kans om ontvangers nog een extra leveroptie aan te bieden, zodat ze pakketten probleemloos kunnen ontvangen, wanneer het hen het beste uitkomt. Bovendien onderstrepen verzamelpunten zoals ViaTim en het Pickup netwerk van DPD onze groene ambitie. Via deze alternatieve levermethodes kunnen we immers meerdere pakketten ineens afleveren en de kans vergroten op een succesvolle eerste leverpoging”, zegt Silvio Mestdagh, CEO van DPD Belux.