Neckermann.com is met Kurt Staelens als nieuw hoofd van de Benelux vastberaden postorder terug op de kaart te zetten. Het bedrijf moet zichzelf daartoe wel helemaal heruitvinden, gaande van een nieuw merkimago tot verkoopskanalen. E-commerce is volgens Staelens in ieder geval de weg vooruit, vertelde de Proxis-oprichter aan de Corelio-kranten.
Neckermann postorder, geen reizen
In België geen top-of-mind merk, maakt Neckermann.com niettemin deel uit van een grote internationale groep met een lange bestaansgeschiedenis. Oorspronkelijk één met de meer bekende reisorganisatie Neckermann, realiseert van Neckermann.com in Europa een omzet van 1,2 miljard euro. De verkoopcatalogus is daarmee goed voor zowat 4.000 medewerkers in de hoofdzetel te Frankfurt.
Het postorderbedrijf is in Nederland tevens de derde grootste in zijn categorie, na Wehkamp en Bol.com. Wel heeft Neckermann het in België een stuk lastiger. Marktleider 3Suisses is er bijvoorbeeld liefst twee keer groter. De afslankingen die Staelens net na zijn aanstelling moest doorvoeren, zijn met name volledig te wijten aan de slechte resultaten op de Belgische markt.
Postorder beste tijd gehad
Met niemand in de postorderbranche gaat het op dit ogenblik echter oprecht goed. Alle spelers hebben reeds ingrijpende herstructureringen moeten aankondigen. Het segment heeft vooral te lijden onder de opkomst van de e-commerce. Bestellen uit ‘boeken’ lijkt opeens zo hopeloos oubollig en voorbijgestreefd, nu webwinkels als paddenstoelen uit de grond rijzen.
Bovendien is het business model niet langer rendabel. “Een catalogus publiceren kost almaar meer geld en brengt almaar minder op. Bij een website is dat net het omgekeerde: die kost een pak minder en de verkoop zit volop in de lift. Onze diverse catalogi kosten circa 18 procent van de omzet, de website met alles erop en eraan nog geen 3,5 procent,” verklaart Kurt Staelens in Het Nieuwsblad.
Vlaamse internetpionier
Gelukkig is Kurt Staelens een oude rot in het online retailvak. Volgens Het Nieuwsblad een “Vlaamse internetpionier”, stond hij aan 28-jarige leeftijd aan de wieg van webshop Proxis.be. Hetzelfde ondernam hij anno 2009 met Boekavenue.com. Staelens wil Neckermann dan ook resoluut op het online spoor brengen.
Toch geeft hij de catalogusverkoop nog niet op, omdat er naar verluid “nog altijd hele rendabele groepen van klanten zijn die alleen uit de catalogus bestellen.” Wel moet het roer om. Alle truckjes worden uit de kast gehaald om Neckermann een nieuwe levensadem te bezorgen. In plaats van een tweejaarlijkse kolos, komt vanaf nu een beter gecibleerde catalogus uit om de twee à drie weken. Elektronische nieuwsbrieven moeten eveneens toelaten vaker en doelgerichter bestellingen binnen te halen.
E-commerce publiekstrekker
De aandacht verschuift met de shift naar e-commerce daarenboven naar een jonger en welvarender publiek. Hen tracht Neckermann.com in toenemende mate te bereiken met een assortiment van 80.000 items, waarvan A-merken een steeds belangrijker aandeel uitmaken. Vooral de productgroepen mode, consumentenelektronica en woninginrichting dragen daarbij de klemtoon.
Ook boeken en multimedia zullen als publiekstrekker worden ingezet, hoogstwaarschijnlijk door middel van een integratie met Boekavenue.com. Dankzij alle inspanningen meent Kurt Stalens het markaandeel zichtbaar te zien stijgen. “In Nederland zitten we intussen aan 1,5 miljoen unieke bezoekers per maand, in België schommelen we rond het miljoen.”