Door de focus te verschuiven naar beleving en entertainment ontsnapt het Brusselse winkelcentrum Docks Bruxsel aan de consumptiecrisis, zegt commercieel verantwoordelijke Nathalie Eloy. Vorig jaar kwamen er 7,3 miljoen bezoekers, bijna 50% meer dan voor corona.
Schaatsen en Lego
Docks Bruxsel gaat er prat op dat het vorig jaar 28% meer bezoekers mocht ontvangen dan in 2021, het jaar eindigde dan ook met een nieuw maandrecord: 764.000 bezoekers in december. Dat het winkelcentrum als één van de enige nog een schaatsbaan kon zetten – dankzij de ecologische warmtepompen en zonnepanelen – heeft daar volgens commercieel verantwoordelijke Nathalie Eloy veel mee te maken. Docks Bruxsel is trouwens koolstofneutraal verklaard – naar eigen zeggen als eerste winkelcentrum in Europa.
Ook de opening van het Lego Discovery Center in juni heeft het winkelcentrum een enorme boost gegeven. Sindsdien krijgt het zelfs bezoekers uit het buitenland, uit Noord-Frankrijk en Duitsland. Al gaat het om amper 1%: vandaag zijn nog 79% van de bezoekers Brusselaars, 18% komt uit Vlaanderen en 2% uit Wallonië.
Entertainment maakt het verschil
Met entertainment en beleving kan het winkelcentrum zich onderscheiden, meent Eloy. Een vijfde van de 100.000 m² is er al voorbehouden aan ontspanning en in de toekomst wil Eloy graag nog een vrijetijdspartner erbij – ze heeft al een buitenlandse speler op het oog.
Tijdens de eindejaarsperiode gaf de commercieel verantwoordelijke elke dag live een cadeautje weg op sociale media met een reusachtige adventkalender. “Klanten vonden het zo leuk dat ze ons zelfs filmden tijdens de opnames, en dat deelden. Kijk, dat zijn bezoekers die terugkomen.” De meerderheid van de retailers in het winkelcentrum zag de omzet dan ook groeien in 2022. “Niet allemaal”, geeft Eloy wel toe.
Bescheidener groei in 2023
In 2023 mikt Docks Bruxsel op 7,5 miljoen bezoekers, een meer bescheiden groei. Als nieuwe opening staat dan ook maar één bijkomend modemerk op de planning, maar Rode Duivels-kapper Mathieu Nayis komt er ook wel bij, net als een carwash. “Er is gewoon geen plaats meer. Ik weet nog een formule die wil komen, maar die kan er momenteel niet bij.”
Ook op lange termijn blijft Docks Bruxsel inzetten op een mix van functies. Zelfs de functie van werkplek: later komen nog kantoren en co-working spaces in het complex. En dat zorgt weer voor consumptie op zich. “Mijn droom is nog een nagel- of schoonheidssalon”, zegt Eloy. “Je mag niet vergeten: hier werken 1.600 mensen, en dan heeft Danone hier nog zijn hoofdkantoor. Zij zouden in de middagpauze best graag hun nagels laten verzorgen.”