Ondanks de negatieve impact van de lockdowns op de bezoekersaantallen en de verkoopcijfers, ziet Docks Bruxsel heel wat positieve punten. Het shoppingcenter kijkt hoopvol naar de toekomst.
Meer bezoekers in de zomer
2020 moest een echt topjaar worden voor Docks Bruxsel, met nieuwe winkels en merken, en met een hele reeks activiteiten en evenementen opgebouwd rond het EK voetbal en de Olympische Spelen in Japan. Maar door de coronapandemie vielen die plannen in het water.
Mathias Blot, directeur bij Docks Bruxsel, ziet ondanks alles bemoedigende cijfers. Het shoppingcenter wist uiteindelijk 76% van zijn bezoekers te behouden. “De bezoekersaantallen tijdens de maanden waarin de winkels normaal heropenden, bleven nagenoeg ongewijzigd (98%) in vergelijking met dezelfde periodes in 2019 – ondanks de beperkingen op ‘funshopping’ en het verplicht alleen winkelen met tijdslimiet”, zegt Blot. “In juli en augustus hadden we zelfs 3% meer bezoekers.”
Gevoel van ruimte
Docks schrijft die relatieve stabiliteit onder meer toe aan zijn trouwe klantenbestand, het dynamisme van de retailers, de open indeling van het winkelcentrum met veel ruimte en de uitgebreide veiligheidsmaatregelen die getroffen werden. Bovendien mocht het retailcenter enkele nieuwe namen verwelkomen zoals Snipes, HEMA, Holland&Barrett, O’Tacos en Carrefour. Het bedrijf voert ook onderhandelingen met diverse merken om het aanbod nog te versterken.
Uit solidariteit zullen de eigenaars van Docks de huur kwijtschelden voor de winkeliers die in november hun zaak moesten sluiten. Die geste deden ze ook al voor de handelaars die getroffen werden door de eerste lockdown. “Ook al zijn er redenen tot hoop, de situatie blijft voorlopig precair”, zegt Peter Todd, CEO van Portus Retail, mede-eigenaar van Docks. “We hebben daarom besloten om opnieuw de hand te reiken aan onze winkeliers, en voor een tweede keer de huur kwijt te schelden.” Todd hoopt dat alle activiteiten (zoals horeca, vrijetijdsbesteding,..) snel weer kunnen openen. “De cijfers van 2020 stemmen ons alvast optimistisch dat we binnen de kortste keren weer ‘back in business’ zullen zijn. Over het gehele jaar hebben we er vertrouwen in dat we de bezoekersaantallen van 2019 kunnen evenaren, en verwachten we zelfs die te overtreffen”, besluit hij.
Wijnegem
Ook Wijnegem maakte vandaag zijn bezoekersaantallen bekend. Het grootste shoppingcenter van het land zette zijn slechtste resultaat ooit neer met ‘amper’ 4,8 miljoen bezoekers. De voorbije jaren waren dat er telkens zo’n 8 miljoen, meldt ATV. Niettemin hebben heel wat merken hun vertrouwen in het Antwerpse shoppingcenter bevestigd.