Een maand na de heropening doet Docks Bruxsel het nog met 15% minder bezoekers en 40% kortere bezoektijden, maar het leven komt er wel gestaag terug op gang. “Sommige dagen zijn drukker dan voorheen”, zegt directeur Mathias Blot.
Shoppen op maandag
De consument ontwaakt nog volop uit de coronacrisis, ziet Blot: “De bezoekersaantallen stijgen elke week, we zien een constante vooruitgang. Sommige mensen komen nu nog voor het eerst terug en veel mensen informeren zich eerst over wat kan en niet kan. Het herstel gebeurt langzaam maar zeker.”
Dat mensen met mondjesmaat terug gaan shoppen, vertaalt zich in de cijfers: in de voorbije maand moest het Brusselse winkelcentrum het met 15% minder bezoekers doen en de gemiddelde bezoektijd is 40% korter. Waar bezoekers vroeger gemiddeld twee uur bleven, is dat nu een uur en een kwart. Mensen komen ook vaker alleen.
Opvallend is ook een andere, betere spreiding van de bezoekerspieken: op maandag en dinsdag, vroeger erg rustige dagen, is het nu drukker dan vroeger, terwijl andere dagen kalmer zijn. Zaterdag is nog steeds de drukste dag, maar daar worden nog niet de pieken gehaald van voorheen. Tijdens de hemelvaartweek lag de ‘footfall’ volgens Blot bijvoorbeeld “niet beduidend lager dan in 2019”, al was er nu ook het dubbele effect van het Suikerfeest dat gelijktijdig viel.
‘Top of mind’ nog belangrijker
Wie komt shoppen, doet dat nog steeds heel doelbewust en beredeneerd. Daardoor ligt het gemiddelde winkelmandje voor veel retailers hoger dan gewoonlijk, ondanks een lagere impulsverkoop. Klanten kopen doordacht en rationeel, vooral spullen die voor hen noodzakelijk zijn geworden tijdens de lockdown. Zo werden in de eerste weken enorm veel tv’s en fietsen verkocht. In het beauty-segment wordt er zelfs nog een beetje gehamsterd. “We zien een hogere conversie”, aldus Blot.
Het andere koopgedrag bepaalt ook in grote mate welke retailers en merken het goed doen, en welke uit de boot vallen. Zo blijkt kinderkleding een belangrijke trekker te zijn: modewinkels met kleding voor het hele gezin doen het opvallend beter. De kinderkleding zorgt er bovendien voor dat ook de moeders zich laten verleiden, terwijl een minderheid van vooral kleinere damesmodemerken de impact van de coronacrisis sterk blijft voelen.
Monocategoriewinkels hebben het moeilijker, ‘one-stop-shops’ genieten van de beperkte tijd die mensen nu in de winkelcentra willen spenderen. Ook click&collect doet het daardoor goed. “Waar iemand vroeger pakweg tien winkels bezocht, doet die er nu misschien zes. De sterkste en meest prominente merken blijken dan een streepje voor te hebben. Het is vandaag dus nog belangrijker om ‘top of mind’ te zijn”, besluit Blot.
Corona versnelt de trends
“De coronacrisis accentueert en versnelt bestaande trends. Zo zie je ook dat sommige winkels alweer dezelfde bezoekersaantallen halen, met daar nog eens grotere winkelmandjes bovenop. Daarmee kunnen ze de geleden schade niet goedmaken, maar het is toch een duidelijk herstel.”
De latere solden in augustus geven Docks Bruxsel naar eigen zeggen de kans om rustig verder op te bouwen, met in tussentijd al de heropening van de horeca en het vrijetijdsaanbod. Zo kijkt de topman reikhalzend uit naar de heropening van de bioscoop in het complex op 1 juli en de impact van de heropende horecazaken, nu uitgerust met grotere terrassen en gezamenlijke ruimtes voor ‘social distancing’.