Docks Bruxsel viert in oktober zijn derde verjaardag. Het moet voor het winkelcentrum een nieuw hoofdstuk worden, met nog tien nieuwe huurders en meer ‘edutainment’.
Carrefour vervangt Match
Na de negatieve berichten over Docks Bruxsel, dat de verwachtingen tot nu toe niet kon inlossen, wil het winkelcentrum een nieuwe wind laten waaien voor zijn derde verjaardag in oktober. Behalve de al eerder aangekondigde komst van vijf nieuwe huurders, waaronder Hema, Holland & Barrett en Jack & Jones, zullen nog tien nieuwe winkels hun deuren openen, laat directeur Matthias Blot weten.
Carrefour vervangt Match als supermarktketen in het winkelcentrum, al zal die er een kleiner pand betrekken. In het pand van Match komt een Media Markt, die er volgens Blot beter zijn plaats zal hebben tussen andere technologie- en telecommerken als Orange en Samsung.
Edutainment en olifanten
Voor twee tot drie leegstaande panden is nog geen invulling gevonden. In de huidige Media Markt-ruimte wil Docks weliswaar geen andere retailer, maar een attractie. Er zouden vergevorderde onderhandelingen gaande zijn met een pretparkaanbieder. Het winkelcentrum stelt zich tot doel om meer in te zetten op ontspanning, en dan vooral op ‘edutainment’: educatief verantwoord entertainment. Zo verwelkomt Docks nu 28 olifantbeelden van de reizende tentoonstelling Elephant Parade, die deel uitmaken van een project voor het behoud van wilde olifanten. Het marketingteam wil nog soortgelijke initiatieven lanceren, die het duurzame en familiale imago van het winkelcentrum moeten versterken.
Ook de bioscoop blijft zeker, beklemtoont Blot. Wel is dat mogelijk zonder uitbater White Cinema, waarmee Docks sinds maart in een rechtszaak verwikkeld zit. “Een cinema is noodzakelijk. Ons winkelcentrum sluit pas wanneer de laatste klant buiten is. Je ziet hier de hele dag en avond beweging, en dat willen we verder versterken. Zo waren er deze zomer onder andere concerten op het binnenplein.” Hoewel de kruisbestuiving tussen het shoppen en de bioscoop nog beperkt blijft, blijven ook bezoekers die niet naar de film komen gemiddeld meer dan twee uur.
Inclusiever aanbod
Bij de bezoekers horen veel families, ziet de directeur: daarom wil het winkelcentrum momenteel vooral een gemengd assortiment behouden voor een gevarieerd publiek. Van de circa 5,5 miljoen bezoekers ziet Blot dat ongeveer de helft op zaterdag Nederlandstalig is, in de week is een meerderheid Franstalig. Ook qua afkomst geldt dezelfde verdeling tussen bezoekers uit Brussel en mensen uit de rand van de hoofdstad.
“Het grootste verschil met vroeger is, denk ik, dat we inclusiever geworden zijn. Alle aanbod in een winkelcentrum moet een brede commerciële basis hebben: premium mag, maar het moet dan iedereen aanspreken.” Blot nuanceert dat de bezoekersaantallen ontgoochelen: “In de eerste acht maanden van dit jaar zijn de bezoekersaantallen bij ons met 9% gestegen, terwijl dat bij andere winkelcentra maar gemiddeld 3% was. Ook hebben onze retailers hun omzet gemiddeld met 8% zien stijgen.” Niet slecht voor een winkelcentrum dat pas drie jaar oud is, klinkt het. Ook het verloop van huurders zou volgens de topman slechts gemiddeld zijn.
“Geen commercieel centrum”
Docks durft zich zelfs het prototype van een modern winkelcentrum te noemen: “Het is een klein dorp in de stad, geen commercieel centrum maar een leefcentrum, waar zo’n 1200 mensen werken. Veel shoppingcenters zijn daar vandaag mee bezig, maar je architectuur en structuur moeten het toelaten. Docks heeft van in het begin een rijk DNA, met veel aandacht voor duurzaamheid, ecologie en leefbaarheid.”
Naar de toekomst toe wil Docks zijn algemene aanbod (niet alleen commercieel) sneller aanvullen, trots blijven inzetten op duurzaamheid en vooral ervaringen en herinneringen met waarden bieden. “We hebben heeft hier echt onze plaats gevonden en de buurt zal nog verder evolueren. In Brussel zijn veel commerciële centra, maar vele zijn verouderd en de consument verandert net heel snel. Voor wie kan inspelen op de moderne consument, zal altijd plaats zijn.”