In de Nederlandse retail blijven de machthebbers stevig in het zadel, merkt Locatus in zijn jaarlijkse top-50. Op basis van het aantal verkooppunten bestaat er geen twijfel over dat Ahold Delhaize het retaillandschap blijft domineren.
Ahold (Delhaize) op de troon
Niet alleen stoot Albert Heijn als enige door de grens van duizend winkels, de groep staat dankzij ook Gall & Gall en Etos liefst drie keer in de top-10 van retailers met het grootste aantal verkooppunten. Er zit dan ook erg weinig beweging in die lijst: alleen Primera speelde haasje-over met Hema, terwijl ook Service Apotheek en Aldi van plaats wisselden. De overige formules bleven rustig waar ze vorig jaar al stonden.
Albert Heijn (1.010 winkels)
Kruidvat (975)
Jumbo (676)
Gall & Gall (629)
Primera (554)
Hema (551)
Etos (510)
Service Apotheek (500)
Aldi (488)
Lidl en Zeeman (elk 437)
Ook als het gaat over de vloeroppervlakte is er weinig verandering ten opzichte van vorig jaar. Locatus rapporteert een erg stabiele top-10, die op hekkensluiter Hema na volledig bestaat uit bouwmarkten en supermarkten. Alleen Plus en Aldi ruilden van plaats.
Albert Heijn (1.401.447 m²)
Jumbo (900.156 m²)
Praxis (607.729 m²)
Gamma (563.752 m²)
Lidl (502.857 m²)
Intratuin (466.285 m²)
Plus (445.473 m²)
Aldi (441.596 m²)
Karwei (411.024 m²)
Hema (402.801 m²)
De ander zijn brood
Zijn er dan geen grote verschuivingen gebeurd in 2024? Toch wel: door het faillissement van Blokker tuimelde die keten natuurlijk uit de top-50. maar ook Subway en AutoProfijt hadden niet meer genoeg verkooppunten om nog op de lijst te mogen.
De faillissementen van 2024 hadden vooral een impact op de ranking van retailformules met de meeste vierkante meters. In die top-50 gaf het wegvallen van Bristol, Blokker en Coop aan Poiesz, Pathe en Hedin Automotive de kans om een plekje op de lijst te bemachtigen.