Welke retailers openden vorig jaar de meeste winkels? Wie zijn de grootste spelers op de markt? Zeker door de turbulentie in retailland waren er afgelopen jaar best wat verschuivingen, merkt Locatus in zijn jaarlijkse top-50.
Groten worden groter
Op basis van het aantal verkooppunten blijven de supermarkten de top tien van retailers domineren. De consolidatie die Gino Van Ossel ook voor 2025 voorspelt, is al duidelijk te zien: de groten worden groter en de kleinen worden kleiner. De ranking gebeurt weliswaar volgens formules, dus Carrefour staat er bijvoorbeeld meermaals in: Carrefour Market en Carrefour Express prijken apart op de lijst. Samen zouden ze heel wat groter zijn dan de nummer één.
Aldi (442 winkels)
Leonidas (345)
Carrefour Market (336)
Carrefour Express (320)
Lidl (306)
Kruidvat (302)
Colruyt (257)
Zeeman (250)
Renmans (241)
Multipharma (240)
Colruyt op de troon
Als het gaat over de vloeroppervlakte, het aantal vierkante winkelmeters met andere woorden, is er weinig verandering ten opzichte van vorig jaar. Locatus rapporteert een erg stabiele top tien. Wel heeft Colruyt Aldi van de troon gestoten, terwijl verderop in de ranking AD Delhaize (dankzij de franchiseringsoperatie) en Brico van plaats wisselden.
Colruyt (474.254 m²)
Aldi (467.463 m²)
Carrefour Market (425.207 m²)
Hubo (360.503 m²)
Lidl (338.493 m²)
AD Delhaize (295.708 m²)
Carrefour (292.585 m²)
Brico (285.538 m²)
Delhaize (274.549 m²)
Intermarché (212.158 m²)
Zijn er dan geen opvallende verschuivingen gebeurd ten opzichte van een jaar geleden? Toch wel: Hema, Jumbo en Prik & Tik zijn alle drie nieuw bij de vijftig grootste ketens qua winkeloppervlakte, ze nemen de plaatsen in die vrijkwamen door het verdwijnen van Fun en Match. Ook Bel&Bo uit de top-50 is verdwenen, terwijl ook Leen Bakker bij de sterkste dalers hoort.