Retailers ontwikkelen aanvullende diensten en geavanceerde getrouwheidsprogramma’s om klanten aan zich te binden. Gedaan met het aanbieden van massale kortingen: de toekomst is aan gesegmenteerde communicatie, zegt CEO Myriam Blanpain van AddRetail.
Retailer wordt ecosysteem
Wat leren we uit 2022 en wat brengt het komende jaar voor retailers? De koopkrachtcrisis betekent een stimulans voor nieuwe zakenmodellen, denkt Blanpain: “Na de gezondheidscrisis, de geopolitieke spanningen en de daaropvolgende energiecrisis is de inflatie toegenomen en staat de koopkracht onder druk. Daardoor zien we de opkomst van nieuwe proposities, zoals de massale steun voor de eigen merken ten nadele van A-merken, of de ontwikkeling van het aanbod in termen van tweedehands en repareerbaarheid. De afnemende consumptie noopt retailers ertoe om een groter deel van de share-of-wallet te pakken, door de ontwikkeling van aanvullende diensten om klanten in hun ecosysteem te houden, data te capteren en mensen vaker naar de winkel te laten terugkeren.”