Alleen samenwerking kan handelaars redden in de “barre tijden” die eraan komen. Het is niet de gewoonte van de meeste retailers, maar in 2023 zullen ze zich werkelijk moeten openstellen voor de jonge garde, de digitale wereld – die wél blijft groeien – en de consument zelf. Dat voorspelt de glazen bol van Cor Molenaar, bijzonder hoogleraar eMarketing aan de Erasmus Universiteit.
De kloof groeit verder
“We staan voor een heftige tijd”, waarschuwt professor Molenaar meteen. Het werd tot nu toe verdoezeld door de kerstperiode, maar tijdens de donkere dagen hebben we minder te besteden, voelen mensen zich wat depri en slaat de energie- en koopkrachtvrees eens zo hard toe. Uitgaven die uit te stellen vallen, worden zeker begin 2023 uitgesteld – zowel bij bedrijven als bij consumenten. “Vooral voor wat niet echt noodzakelijk is. De vaste kosten stijgen flink, er is een stuk minder vrije ruimte in het budget. De consument wordt extra kieskeurig, maar ook ondernemingen kijken nog kritischer naar hun kosten en investeringen.”