Om met het goede nieuws te beginnen: érg veel faillissementen waren er in 2022 niet. Toch hebben we van een aantal retailers en formules afscheid moeten nemen…
Slachtoffers van het post-coronajaar
In de retail eist elk nieuw jaar zo zijn slachtoffers. Je mag er dus gif op innemen dat een jaar waarin het coronavirus natrapte, een Europese oorlog uitbrak en de inflatie hoogtij vierde, kraters sloeg in de winkelstraten. Dat het aantal faillissementen al bij al nog meevalt, is dan ook opmerkelijk.
Hoewel veel winkeliers en producenten, zowel in food als non-food, het water aan de lippen staat, waren er nog veel nieuwkomers. In plaats van bij de pakken te blijven zitten, trokken verschillende retailers er zelf de stekker uit. Zo is Makro technisch gezien nog niet failliet, al is die doodsstrijd wellicht wat ons van retailjaar 2022 het meest bijblijft…
Van deze formules hebben we in 2022 wel afscheid moeten nemen:
Het doek viel over Made.com, de Britse meubelretailer die oorspronkelijk hoge ogen gooide met een online-only en direct-to-consumermodel. Maar de e-commerceterugval na de coronapandemie, de mondiale toeleveringsproblemen en een verwaterd model hebben de ooit innovatieve retailer de das omgedaan. Al is afscheid relatief, want wie naar de website surft, komt meteen bij nieuwe eigenaar Next uit. De merknaam blijft gewoon bestaan.
Test-Aankoop diende in februari zowel bij de concurrentie-autoriteit als bij de Economische Inspectie een klacht in tegen Apple-verdeler Switch, nadat de consumentenorganisatie zelf 466 klachten verzamelde op anderhalf jaar tijd. De misleidende verzekeringenverkoop mocht niet meer van de Belgische financiële waakhond, waarna de Franse eigenaar SFAM een zestal winkels omdoopte tot Hubside.Store. De overige verkooppunten gingen naar de West-Vlaamse concurrent Lab9.
2022 was ook het einde van Gorillas, eerst in België en uiteindelijk ook algeheel. Het jaar begon nochtans beloftevol voor de flitsbezorger, met een strategische overeenkomst met Jumbo, maar tegen juni waren de boodschappenkoeriers in België al uitgefietst. Ook in tal van andere landen en steden trok de bezorger zich terug. In december werd Gorillas tot slot opgeslorpt door Getir.
Carrefour Mestdagh en Match houden in België op te bestaan. Verdwenen zijn de formules nog niet, maar 2022 was wel het beslissende jaar. De overname van Mestdagh door Intermarché werd een feit, ook al gaat de ombouw pas in 2023 echt van start. Tegelijk kondigde Louis Delhaize aan dat de Match-supermarkten de komende jaren veranderen in Louis Delhaize Open Market.
Het rijk van Camaïeu was in september uit, toen de al jarenlang sukkelende modeketen failliet werd verklaard. Een doorstart en een overname in 2020 mochten niet baten. Integendeel, de financiële krater werd enkel groter en de Franse overheid wilde niet nog eens in de bres springen. Einde verhaal dan maar? Niet helemaal, want Celio kocht de merknaam gauw op een faillissementsveiling en wil Camaïeu nieuw leven inblazen.
Weet u dat FNG in 2022 failliet ging? Wacht, horen we u denken, dat is toch al langer geleden? Jawel, maar nu opnieuw. Na het faillissement van Brantano en andere onderdelen in 2020 bleven de moederholding en enkele andere vennootschappen nog bestaan. De enige inhoud die nog restte was e-commercebedrijf Ellos, maar een doorstart voor die Zweedse dochter mislukte uiteindelijk in februari van dit jaar. Al is het laatste woord over die hele kwestie nog niet gezegd…
Keymusic gaf het eveneens na meerdere pogingen op. Tijdens de coronapandemie kreeg de muziekwinkelketen een doorstart dankzij drummer en ondernemer Jan ’t Hoen, maar het virus had er al te op ingebeukt en toeleveringsproblemen deden de muziekwinkels verder de das om. Aangezien er voor de meeste winkels ook geen overnemer werd gevonden, ging twee miljoen euro aan inboedel en voorraad onder de hamer.
Ondanks een omzetpiek van 2,5 miljoen euro in 2020 overleefde ook Mealhero het post-coronajaar niet. Het geesteskind van drie Vlerick-boys boekte namelijk even veel verlies als omzet en had een negatief eigen vermogen. In september werd de failliete inboedel van de leverancier van diepgevroren stoommaaltijden geveild.
Mere maakte al geen veelbelovende start, maar toen Rusland in februari ook nog eens Oekraïne binnenviel, werd dat de Russische discounter in het Westen fataal. Niet alleen kwam de beloofde opmars – net als die van het Russische leger – meteen tot stilstand, de harddiscounter zag zich ook genoodzaakt de aftocht te blazen. Na minder dan vijf maanden verdween de eerste en enige Belgische winkel in Opwijk alweer.
Na 85 jaar gooide Fruitmarkt Cools, een bekende groenten- en fruitwinkelketen in het Antwerpse, de handdoek in de ring. Het familiebedrijf was gespecialiseerd in de in- en verkoop van restvoorraden bij versimporteurs, maar van overtollige voorraden is vandaag nauwelijks nog sprake. Een dertigtal winkels sloot de deuren, tachtig medewerkers verloren hun baan.