Welke retailers maakten afgelopen jaar hun Belgische debuut, welke nieuwe winkelconcepten gingen van start? RetailDetail tipt de tien interessantste of relevantste nieuwkomers van 2022.
1. Amazon
Het zat eraan te komen: na jaren shoppen op amazon.nl, amazon.fr of amazon.de kunnen Belgische shoppers sinds oktober terecht op de Belgische webshop van de grootste e-tailer ter wereld. Geen amazon.be evenwel (dat adres is in handen van een verzekeringsmakelaar), wel amazon.com.be. In de aanbieding: meer dan 180 miljoen producten in meer dan dertig categorieën, maar ook een ‘Brands of Belgium’-winkel die bij de start honderd Belgische bedrijven telde en snel moet uitgroeien tot dé etalage voor lokale merken en handelaars. Amazon opende dit jaar ook een Belgisch distributiecentrum, in Antwerpen. Naar verwachting zal het platform een nieuwe stimulans betekenen voor e-commerce en de marktplaatseconomie in ons land.
2. Lucien
Dat de tot mobiliteitsprovider vervelde autoverdeler D’Ieteren een leidende rol wou gaan spelen in de consolidatie van de fietsenbranche, wisten we vorig jaar al. Dit jaar opende de gloednieuwe fietsketen zijn eerste flagshipstore van 3000 m², onder het hoofdkantoor van het bedrijf in Elsene. De ambitie? Een omzet van honderd miljoen euro binnen vijf jaar. De groei zal grotendeels komen door overnames in de steden. Voor Lucien moet de fiets immers een ‘urban mobility’-oplossing zijn. Daarmee onderscheidt de nieuwkomer zich van de al even ambitieuze collega Bike Republic, van Colruyt Group: die groeit vooral in de stadsrand, kleinere kernen en landelijke gebieden.
3. Specsavers
Er bestaan geen verzadigde markten, dus moet er naast Pearle, Hans Anders en andere GrandOpticals plaats zijn voor een bijkomende speler. Een wereldspeler van formaat, want Specsavers is actief in elf landen met 38.000 medewerkers en 2.500 winkels. In Nederland, waar de retailer al 25 jaar actief is, draait het bedrijf een omzet van 175 miljoen euro met 143 winkels. De troeven: lage prijzen, goede service, geen keuzestress. De eerste winkel opende in november in Mortsel, begin volgend jaar volgen vestigingen in het centrum van Antwerpen en in het winkelcentrum van Wijnegem. Die drie uiteenlopende locaties wil Specsavers eerst grondig testen, alvorens tot een verdere uitrol over te gaan.
4. Crisp
Met veel lef en een stevig marketingbudget ging de Nederlandse onlinesupermarkt Crisp van start in Vlaanderen. “Dit is geen test, het is een uitrol”, zei CEO Tom Peeters. Met een hoofdkantoor in Antwerpen en een distributiecentrum in Bornem maakt de nieuwkomer meteen zijn Belgische ambities duidelijk. Crisp trok televisiechef Sofie Dumont aan als ambassadeur, investeert in tv-spots en buitenhuisreclame en maakt gewag van een succesvol debuut. De startup trok ook nog eens bijkomend groeikapitaal aan: onder andere voormalig Albert Heijn-topman Sander van der Laan gelooft erin.
5. Rayon
Pal in hetzelfde marktsegment als Crisp bevindt zich de nieuwe onlinesupermarkt Rayon, een initiatief van Smartmat (het bedrijf achter de Foodbag-maaltijdboxen). De nieuwe ‘pure player’ wil meteen het hele land bedienen en positioneert zich qua prijs ergens tussen Carrefour en Delhaize. Dat doet Rayon met een onderscheidend assortiment: niet de grote FMCG-merken, wel een focus op lokale en kwalitatieve producten. De onlinesupermarkt kan rekenen op de steun van Colruyt Group, dat begin dit jaar immers een belang nam in Smartmat. De retailer ziet synergie mogelijk met de onlineactiviteiten van boodschappendienst Collect&Go. Voorlopig is die samenwerking nog niet echt zichtbaar.
6. Aroma-Zone
Doe-het-zelf, maar dan in de cosmeticabranche: het Franse Aroma-Zone begon als een blog over etherische oliën en groeide snel uit tot een fenomeen in eigen land en online. In het assortiment: natuurlijke verzorgingsproducten die consumenten ook zelf kunnen samenstellen. Het merk, dat natuurlijke verzorging en gezondheid wil democratiseren, past perfect bij de tijdgeest. De allereerste buitenlandse winkel opende eind oktober in de Brusselse Nieuwstraat en draaide vanaf dag één als een tierelier. Er zullen dus meer vestigingen volgen, en niet alleen in ons land: ook Duitsland, Italië, Spanje en Zwitserland staan op het verlanglijstje. Aroma-Zone wil immers nadrukkelijk geen nichemerk zijn.
7. Vila
Het damesmerk van de Deense modegroep Bestseller is niet écht een nieuwkomer in België – het label was immers al aanwezig in heel wat multimerkenwinkels en online – maar pas afgelopen najaar maakte het merk werk van fysieke expansie met eigen winkels. De eerste opende eind oktober in Waasland Shopping in Sint-Niklaas, de tweede volgde een maand later in de Hoogstraat in Hasselt. In 2023 volgen er bijkomende openingen, belooft de retailer.
8. Louis Delhaize Open Market
Het einde van Match in België betekent ook het begin van een nieuwe supermarktformule, al wil Louis Delhaize Open Market eigenlijk liever geen supermarkt genoemd worden. Het vernieuwende concept wil ‘shoppen’ onderscheiden van ‘kopen’ en duurzaamheid verzoenen met prijs. Dat zijn hoge ambities, die passen in een ruimer plaatje waarbij de retailgroep al zijn Belgische winkels onder de Louis Delhaize-vlag wil brengen tegen eind 2025. Of de groep ook een toekomst ziet voor de nieuwe formule in Vlaanderen is maar de vraag, na het verdwijnen van de Match-supermarkten in Mechelen en Edegem.
9. Raida
Aan beweging geen gebrek in de fietsenbranche. Nu grote spelers als Colruyt Group en D’Ieteren zich komen moeien, moeten de kleinere handelaars de krachten bundelen: het is eten of gegeten worden. Dus voegen het West-Vlaamse Cool Electro Cycles, het Antwerpse Velodome en het Luikse Bicyclic hun winkels bij elkaar om een keten van meteen 22 winkels te vormen. Die krijgt de naam Raida en wil met ‘cycling boutiques’ inspelen op service en beleving. Het eerste vlaggenschip ging open in Herent, bij Leuven.
10. Mr Marvis
Ook dit broekenmerk was geen onbekende in België: ze begonnen immers als direct-to-consumer merk, enkel online, en hadden al een pop-up in Antwerpen. Maar die tijdelijke winkel ruilden ze afgelopen voorjaar voor een vaste locatie in de luxueuze Schuttershofstraat. Fysieke winkels moeten een verlengstuk zijn van het merk, dat investeert in direct contact met zijn klanten. Verwacht echter niet meteen meer winkelopeningen in België: Mr Marvis groeit internationaal en plant eerst nog winkels te openen in Duitsland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk.