Het hele RetailDetail-team wenst alle lezers van harte een mooi jaareinde en een creatief, ondernemend en inspiratievol nieuw retailjaar. Vooraleer we de champagnekurken laten knallen, hebben we speciaal voor onze RetailDetail Plus-abonnees een aantal interessante, thematische terugblikken in onze virtuele rekken gezet.
Retail borrelt en leeft
2023 belooft weer een pittig jaar te worden, gelukkig met lichtpunten aan het einde van de tunnel. RetailDetail belooft er zoals steeds voor je te zijn, met de meest actuele nieuwsberichten, analyses, evenementen, workshops en inspiratietours.
Elke dag opnieuw tonen we je wat leeft en borrelt in de sector, online op onze website of ‘live’ in ons inspiratiecentrum The Loop in Antwerpen. We nemen je volgend jaar zelfs mee op RetailHunt naar Seoul. Bijleren, inspireren en innoveren is immers belangrijker dan ooit in de huidige hypercompetitieve omgeving.
Rode draad van optimisme
Exclusief voor onze RetailDetail Plus-abonnees blikken we ook graag terug op 2022. Want wat bracht het afgelopen jaar allemaal? Bij de meest gelezen artikels staat de doodsstrijd van Makro en Metro in België met stip op de eerste plaats, maar er waren nog heel wat andere interessante ontwikkelingen in binnen- en buitenland die erin slaagden jullie te prikkelen.
2022 was een verrassend jaar waarin ongenaakbare retailgrootheden van hun voetstuk tuimelden, niet het minst in de “aartsmoeilijke foodretailmarkt” die kraakte in zijn voegen. Niet verwonderlijk moesten we van een aantal retailers en formules afscheid nemen, ook al viel het aantal faillissementen gelukkig goed mee dit jaar.
Er waren zelfs heel wat opmerkelijke nieuwkomers en bij de vele retailmanagers die we interviewden was optimisme de rode draad. Laten we dat optimisme dus vooral meenemen naar 2023 en er een nieuw jaar met ‘goesting’ en gezonde ambities van maken!