Spraakmakende faillissementen en de harde concurrentie onder supermarkten vormden de rode draad in het retailjaar 2024. Dat blijkt ook uit de hitparade van de populairste artikels, met een duidelijke nummer één.
De top 20
20. Weinig waarnemers hadden deze zien aankomen, maar toch… Opnieuw een modefaillissement: Terre Bleue sluit de boeken.
19. Merkproducten werden overal duurder, maar telkens net iets meer bij de marktleider: “Prijsverschil tussen Colruyt en Delhaize werd kleiner”.
18. Eén van de vele overnames voor Halle dit jaar: Peeters-Govers verkoopt groothandelstak aan Colruyt Group.
17. Ook goed nieuws kan scoren: GAB heropent eerste Scotch & Soda.
16. Op zoek naar schaalvoordelen met minder lokaal assortiment, meer internationale inkoop: Aldi gaat voor 80% eengemaakt aanbod.
15. Een traditioneel retailmerk heruitvinden in een hypercompetitieve markt? Geen geringe uitdaging, maar: “Er waait een nieuwe wind bij Carrefour”.
14. Het was één van de vele spraakmakende modeverhalen afgelopen jaar: Esprit vraagt faillissement aan voor Europese activiteiten.
13. Niet alle vestigingen konden worden gered, maar 74 Bristol-winkels vinden nieuwe eigenaar.
12. Het was een veelbelovend concept, maar de startup verslikte zich in zijn snelle groei: Doek valt over Jacob’s Conceptstore.
11. Koopkracht bleef ook in 2024 een thema: Nieuwe golf prijsverlagingen bij Aldi.
10. De ongerustheid was groot, intussen weten we dat het goed kwam: Inno-eigenaar Galeria vraagt faillissement aan.
9. We analyseerden de nieuwe non-foodstrategie bij de Duitse discounter: Hoe Lidl de strijd aangaat met Action, Decathlon en Ikea.
8. Een plussizemerk moet in afgeslankte vorm verder. Cassis Paprika overgenomen: 23 winkels sluiten.
7. Het Europese faillissement stond op veertien, de lokale gevolgen nog zeven plaatsen hoger: Nu ook Vlaamse Esprit-franchisepartner failliet: vier winkels getroffen.
6. Ook op de sneakermarkt is de concurrentie bikkelhard: Terugkrabbelend Nike geeft Adidas vleugels.
5. Het assortiment breidt uit, maar de winkeloppervlakte niet, dus: Lidl maakt supermarktrekken hoger.
4. En toen kwamen de klanten wél naar de winkels: Uitverkoop bij Bristol veroorzaakt stormloop.
3. Het kwakkelweer eiste zijn tol in 2023, de vraag is dus wat de cijfers voor 2024 zullen tonen: Slecht weer weegt op groei Zeeman.
2. Intellectuele eigendom is geen hol begrip voor het populaire speelgoedmerk: Lego daagt Wibra voor de rechter.
1. Al twee jaar staan ze te verkommeren, maar een flamboyante zakenman biedt uitzicht op een nieuwe invulling: Willy Naessens neemt zes Makro-sites over.