35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.
Voor het eerst CO2-norm op komst
Minder dan een maand vóór de Europese Commissie voor het eerst een CO2-norm voor vrachtwagens wil invoeren, hebben 35 grote spelers uit de brede transportsector een brief geschreven aan Juncker & co. Daarin vragen multinationals als Carrefour, Ikea, Nestlé en Unilever, lokale spelers als Colruyt maar ook transportfirma’s gesteund door de Belgische vakfederatie van transporteurs Febetra dat de CO2-uitstoot met 24% teruggedrongen zou worden ten opzichte van de situatie van 2019.
Bij monde van haar Europese beroepsfederatie ACEA heeft de vrachtwagensector al laten weten geen bezwaar te hebben tegen een CO2-norm, “zolang die maar realistisch is”. Zij schuiven een verlaging met 16% naar voren tussen 2019 en 2030, met een tussentijdse doelstelling van 7% tegen 2025. “Dat is al behoorlijk uitdagend gezien het beperkte tijdsbestek, zeker als je weet dat de productie van voertuigen die in 2025 verkocht zullen worden, nu al bezig is”, aldus nog ACEA.
Initiatiefnemer en drijvende kracht achter de brief, de ngo Transport & Environment, lacht het voorstel van de sector weg als “totaal onaanvaardbaar”. Volgens T&E komt dat gewoon neer op een status quo ten opzichte van wat de sector vandaag al doet. De ngo wijst erop dat de totale transportsector “Europa’s grootste klimaatprobleem” is, verantwoordelijk voor 27% van de totale CO2-uitstoot. De vrachtwagens alleen nemen daarvan een vierde voor hun rekening.