Disney moet publiek doen verjongen
Pandora boekte in het tweede kwartaal een omzet van 2,5 miljard Deense kroon, omgerekend 304 miljoen euro. Dat was 32% meer dan in dezelfde periode van 2013. Daarvan werd 1,097 miljard kroon (133 miljoen euro) verdiend in de VS, maar Europa deed nauwelijks onder met een omzet goed voor 1,064 miljard kroon (129 miljoen euro). De groei kwam door de sterke inhaalrace op het oude continent, waar het verkoopcijfer 65% hoger uitkwam dan een jaar eerder, terwijl het in de VS slechts 5% aantrok.
De alliantie met Disney moet de verkopen van Pandora in de VS echter een nieuwe impuls geven. Vanaf november gaat het bedrijf immers 25 zilveren en gouden juwelen rond figuurtjes uit de Disneystal, zoals Micky Mouse en Donald Duck, verkopen via de eigen winkels. Daarnaast zullen er nog 16 extra figuren worden aangeboden in de pretparken en de winkels van Disney zelf. Die zet moet Pandora toelaten om aan te knopen met een jonger publiek.
Keten bouwt winkelnetwerk verder uit
Tegelijk bouwt Pandora zijn netwerk verder uit: de keten heeft momenteel zo’n 1.200 conceptwinkels en nog dit jaar komen er 275 bij. Dat is meer dan de 225 die aanvankelijk werden gepland. Het Deense bedrijf neemt alvast de 27 verkooppunten van zijn franchisenemer Hannoush in het noordoosten van de VS over.
Tegen die achtergrond verhoogt Pandora ook zijn omzetverwachtingen voor 2014 van 10,5 miljard kroon tot meer dan 11 miljard kroon (1,3 miljard euro). Op financieel vlak boekte de juweliersketen in het tweede kwartaal een nettowinst van 662 miljoen kroon (80 miljoen euro), wat eveneens aanzienlijk meer dan verwacht was.