Op 1 maart 2018 start Boukje Taphoorn als de nieuwe marketingdirecteur van Bol.com. De vorige CMO, Margaret Versteden, heeft haar functie ingewisseld voor een rol als directeur winkels bij het online warenhuis.
Retailmedia en omnichannel breiden uit bij Bol.com
Na het vertrek van CEO Daniel Ropers eerder dit jaar heeft de online retailer zijn directiecomité opnieuw vorm gegeven. Huub Vermeulen nam op 1 oktober de rol van algemeen directeur over, maar aangezien hij voorheen aan het hoofd stond van de logistiek van Bol.com moest ook daarvoor een plaatsvervanger worden gezocht. Vermeulen blijft nog steeds eindverantwoordelijke voor de fulfilment-afdeling, wel zal de dagelijkse aansturing van de afdeling worden geleid door Olaf van den Brink. Hij is als directeur logistiek sinds september 2015 actief bij de e-commercedochter van Ahold Delhaize.
Boukje Taphoorn wordt vanaf maart als marketingdirecteur eindverantwoordelijk voor onder andere marketingcommunicatie, merkmanagement en business development. Ze komt ook aan het hoofd te staan van de retailmedia-groep van Bol.com, de tak die advertenties op Bol.com regelt en waar de e-tailer sterker op wil gaan inzetten. De aanstelling van Taphoorn bewijst de ambities in die richting alvast: de nieuwe CMO werkte eerder al voor Google, waar ze eindverantwoordelijk was voor de sectoren FMCG, automotive, consumentenelektronica en foodretail. Haar loopbaan begon bij Unilever.
“Ik kijk er enorm naar uit mee te bouwen aan de toekomst van Bol.com. De passie en gedrevenheid van Bol.commers om miljoenen klanten iedere dag de beste winkel te bieden, is inspirerend. Daarnaast fascineert het mij hoe technologische ontwikkelingen continu kansen creëren voor een nog persoonlijkere en betere winkelervaring. Mijn achtergrond en passie voor zowel merken als technologie komen dan ook heel mooi samen in deze rol”, aldus Taphoorn zelf.
De overstap van voormalige marketingdirecteur Margaret Versteden naar de post van directeur winkels, lijkt er dan weer op te wijzen dat Bol.com ook wil gaan inzetten op omnichannel. Versteden neemt de verantwoordelijkheden van voormalig directielid Patrick Wauters over, maar de functie is ook nog uitgebreid naar winkelinnovatie en -operatie, “data science & analytics”, de Belgische markt en de verdere ontwikkeling van Bol.com als verkoopplatform voor andere bedrijven.