Een robot die klanten verwelkomt, slimme camera’s en QR-codes; je vindt het allemaal bij lokale handelaars in en rond Hasselt. Hogeschool PXL bewijst met ‘retaillabs’ dat digitale transformatie er ook voor zelfstandige winkeliers en ondernemers is: nieuwe workshops laten iedereen meedoen.
Fysieke winkels verkopen meer
Technologie en digitalisering zijn al jaren ‘hot’ in de retailsector, maar er is een groot nadeel in de perceptie: van robotmagazijnen tot internetzuilen in de winkels, het zijn vaak hoogtechnologische huzarenstukjes met een stevig prijskaartje. Kan het ook anders: kan digitale transformatie laagdrempelig en toegankelijk zijn, ook voor kleine en lokale winkelondernemers?
Hogeschool PXL zoekt het uit met een tweejarig TETRA-onderzoeksproject in samenwerking met Unizo en RetailDetail. De onderzoekers trekken lokale winkelstraten in en testen er een ruime waaier aan technologische tools in bestaande winkels. Bij schoenenwinkel en familiebedrijf Donvil in Hasselt groeiden klanten bijvoorbeeld samen met de winkel op, maar is het nu tijd voor een verjongingskuur. Een robot aan de deur trekt een nieuw doelpubliek aan, zonder binnen de trouwe klanten te vergeten. Camera’s tonen schoenen bij het passen langs de achterkant, ideaal voor wie zich niet meer zo vlot bukt of omdraait.
“De fysieke winkel blijft ook in de toekomst een sterk verkoopmedium, maar de invulling ervan wijzigt: van een klassieke verkoopplaats naar een soort van showroom, waar beleving en service belangrijker worden”, ziet PXL-onderzoeker retailinnovatie Hermien Raedts. Onderzoek toont aan dat slechts vijf van de honderd webshopbezoekers effectief kopen, terwijl dat bij een fysieke winkel één op de vier is. De concurrentie dwingt handelaars dan wel om creatief te zijn en volop in te zetten op ‘belevingswinkelen’.
Een verse kijk op de zaak
Gelukkig kan dat laagdrempelig en betaalbaar, merkt onderzoeker Ilse Vos. Zo biedt TeaStation in Hasselt beleving voor theeliefhebbers, maar worstelde met de vraag hoe je klanten het best wegwijs maakt in het enorme assortiment. En hoe zet je het perfecte kopje thee nu eigenlijk? Een digitaal scherm geeft meer uitleg in de winkels en door de QR-codes bij de theesoorten te scannen krijgen shoppers nog meer gespecialiseerde info op de website. Technisch eenvoudig, maar effectief.
“Digitaliseer niet om te digitaliseren”, beaamt Raf Donvil. “Zo’n traject is nuttig omdat je echt tot de vraag komt welke tools een meerwaarde hebben voor je type zaak en voor de klant. Dat kunnen hele simpele dingen zijn, je gaat er zo ver in als je zelf wil.” Het gaat bovendien om meer dan technologie, aldus de zaakvoerder van schoenenwinkel Donvil: “Buitenstaanders hebben een andere kijk op je zaak, dus het is zeker goed om je te laten omringen en een blik van buiten naar binnen te halen. Het heeft ook tot gesprekken geleid met ons team over wat ons te wachten staat op middellange en lange termijn.”
Workshops in Gent, Antwerpen of Hasselt
Twijfel je zelf ook over een scherm in de etalage? Hoe zou je klanten beter wegwijs kunnen maken in de winkel? Hogeschool PXL zet onderzoek en ervaring om in laagdrempelige workshops. Op twee dagen tijd duik je als ondernemer in je zaak, leer je van elkaar en werk je een stappenplan uit om zelf met digitale transformatie aan de slag te gaan.
“In onze workshops dompelen we retailondernemers onder in de stappen die nodig zijn om de klant nog beter te helpen in de fysieke winkel”, zegt onderzoekshoofd Evi Knuts. Stap één is de klantenreis onder de loep nemen: welke weg leggen jouw klanten af en wat voor types klanten (persona) kunnen we zo onderscheiden? Die helikopterblik laat toe om het verkoopproces anders te bekijken, om dan gericht op zoek te gaan naar technologieën die hierbij kunnen ondersteunen.
Aan het einde van de dag gaan deelnemers naar huis met een aantal praktijkopdrachten die ze kunnen toepassen op hun organisatie. Tijdens het terugkommoment leren handelaars uit die praktijk en van elkaar. Een inspirerende kruisbestuiving, vindt Raf Donvil: “Wat ik interessant vind, is de synthese tussen mensen in het werkveld en de academische wereld. Als je er de tijd voor neemt, krijg je heel veel terug.”
Wil je graag ondergedompeld worden in jouw digitale transformatie? Boek dan nu je plek op de gewenste locatie: de workshops gaan naar keuze door in Gent, Antwerpen of Hasselt. Klik hier om te reserveren of voor meer info.