Focus op 19 kernwinkelgebieden
“Handelaars zijn van belang voor de leefbaarheid en de aantrekkingskracht van de stad“, zegt schepen voor middenstand Koen Kennis (N-VA). Daarom wil hij “optimale omgevingsfactoren creëren die het de handelaars mogelijk maken om in onze stad te ondernemen. En we spelen daarbij in op de nieuwe beleidskaders die recent opgesteld werden op Vlaams en provinciaal niveau.”
Wat hij daarmee precies bedoelt, staat opgesomd in een beleidsnota van dik 60 pagina’s. Daarin ligt de focus op 19 kernwinkelgebieden, waarvan er 11 – elk district heeft er minstens één – concrete ondersteuning zullen krijgen op basis van een specifieke behoefte-analyse. “Op bovenlokaal niveau blijft de stad Antwerpen zich promoten als dé shoppingstad van Vlaanderen om extra bezoekers uit binnen- en buitenland aan te trekken”, aldus nog Kennis.
Tevreden Unizo pleit voor “goede mix”
Unizo Antwerpen staat in een eerste reactie positief tegenover de nota. De organisatie verwijst onder meer naar de focus op kernwinkelgebieden, de invulling van leegstaande winkelpanden met actieve commerciële functies en de uitbreiding van de renovatiepremie voor onder meer de beveiliging van handelspanden. “Wij zijn tevreden dat het stadsbestuur oor heeft naar de verzuchtingen van de Antwerpese ondernemers”, zegt Nico Volckeryck.
Unizo Antwerpen pleit dan ook voor een goede mix van winkelketens, zelfstandige winkels en andere activiteiten, want dat heeft “een enorme aantrekkingskracht op zowel inwoners als toeristen uit binnen-en buitenland. En dat is goed voor zowel de ondernemers, de inwoners als het beleid.”