De passantencijfers trekken weer aan, het consumentenvertrouwen stijgt en het aantal huurtransacties zit in de lift: de retailsector herstelt zich sneller dan verwacht, analyseert vastgoedadviseur CBRE.
Periferie is populair
Hoewel de retailsector zwaar te lijden had onder de lockdowns en andere coronamaatregelen, ziet vastgoedmakelaar CBRE toch signalen die op een duidelijk herstel wijzen. Cijfers van Google Mobility over het aantal bezoekers op retail- en vrijetijdslocaties, tonen dat de situatie in Vlaanderen en Wallonië alweer normaliseert. Brussel daarentegen hinkt nog achterop. Een ander positief signaal is het stijgende consumentenvertrouwen: dat bevindt zich op het hoogste niveau sinds twintig jaar.
Eén en ander vertaalt zich ook in de activiteit op de winkelverhuurmarkt: in het eerste halfjaar van 2021 werd meer dan 200.000 vierkante meter winkeloppervlakte verhuurd, weet Sebastien Vander Steene, die de retaildivisie van CBRE leidt. Vooral panden in de periferie zijn in trek: ze vertegenwoordigen 69,5% van de take-up, tegenover 19,1% voor de winkelstraten en 11,3% voor de shoppingcenters.
Voorzichtige expansieplannen
Enkele trends tekenen zich af. CBRE ziet een sterke stijging in de verhuur van pop-up winkels in stadscentra en shoppingcenters. Omdat veel retailers meer tijd nemen vooraleer ze beslissen over een handelshuur, verkiezen eigenaars om hun pand in afwachting tijdelijk te verhuren. Dat maskeert enigszins de leegstand in de winkelstraten.
Ook wijst de vastgoedconsultant erop dat veel pandeigenaars de nodige flexibiliteit tonen naar hun huurders, onder andere met formules als progressieve huurtarieven, gratis huurperiodes, financiële tegemoetkomingen en winstdeling.
Retailers blijven wel voorzichtig met hun expansieplannen, zeker als ze actief zijn in moeilijke sectoren als luxe en mode. Ze verkiezen enkele maanden af te wachten om de gevolgen van de pandemie zo goed mogelijk in te schatten. De horecabranche blijft erg actief, vooral met afhaal- en bezorgconcepten.
Brusselse bovenstad is gegeerd
Er zijn grote verschillen per winkelstad en -wijk. In de Brusselse benedenstad is de leegstand gestegen naar 15% en staan de huurprijzen onder druk. Het stadsdeel heeft nog te lijden onder de afwezigheid van pendelaars, toeristen en studenten. De bovenstad doet het veel beter, met amper 3,1% leegstand en stabiele huurprijzen. De meeste internationale merken verkiezen om hier hun Belgische expansie te starten.
In Antwerpen is de leegstand fors gestegen naar 16,1%. Er zijn maar weinig merken die op zoek zijn naar grote winkeloppervlaktes, de infrastructuurwerken spelen mee en de toeristen blijven nog weg. Gent houdt goed stand dank zij z’n eerder beperkte schaal, met een leegstandscijfer van 7,1%. Het goed functionerende mobiliteitsplan trekt nieuwe shoppers aan van buiten de stad, stelt Sebastien Vander Steene. Zijn conclusie: “We zijn vol vertrouwen over de toekomst van retail en de actuele situatie is al beter dan verwacht.”