Minister Kris Peeters (CD&V) wil hogere boetes voor handelaars die sjoemelen met solden. Dat heeft hij laten weten na nieuwe problemen met soldenprijzen die niet lager bleken te liggen dan de normale prijs van vóór de start van de koopjes.
Na Media Markt ook Mango in opspraak
Vandaag riskeren handelaars die sjoemelen met de solden boetes van 1.500 tot 60.000 euro, “Maar de minister gaat vragen om het maximumbedrag van 60.000 op te trekken, zodat winkeliers twee keer zullen nadenken voor ze de klant bedotten”, zegt Miet Deckers, de woordvoerster van Kris Peeters, vandaag in De Standaard. “We gaan ook de Economische Inspectie vragen om meer en strenger te controleren. Vooral in de soldenperiode.”
De uitspraak kwam er na nieuwe bewijzen dat een uitbater van een Mango-boetiek gewoon een felrood kortingsticket op het prijskaartje had gekleefd, maar de originele prijs had behouden (dat kwam aan het licht toen een consument de sticker had weggekrast). Van een korting bleek met andere woorden geen sprake. Enkele weken geleden trok ook Test-Aankoop al aan de alarmbel na gelijkaardige klachten op Facebook en Twitter over ‘valse’ kortingen bij onder meer elektronicaketen Media Markt.
Sjoemelsolden juridisch moeilijker vast te stellen
Johan Verbelen, woordvoerder van de Economische Inspectie, geeft intussen toe dat het “door de onlangs gewijzigde wetgeving moeilijker is geworden om te controleren of de handelaar wel degelijk een lagere prijs vraagt of niet.” Een winkelier mag in de soldenperiode een veel hogere referentieprijs gebruiken dan de normale prijs, zolang hij die hoge prijs het jaar voordien ‘enige tijd’ toepaste in zijn winkel. “In de praktijk moeten we nu geval per geval kijken of de korting in de winkel oneerlijk is of niet”, zegt Verbelen.
Het plan van Kris Peeters om de boetes te verhogen, krijgt alvast bijval van het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen. “Het zijn haast uitsluitend grote ketens die een loopje nemen met de soldenwetgeving”, zegt NSZ-voorzitter Christine Mattheeuws. “De modedetailhandel sjoemelt niet met soldenprijzen, omdat zij doorgaans een trouwer cliënteel heeft dat de prijzen goed kent en kan vergelijken, maar ook omdat de bestaande boetes voor kleine winkels wel zwaar doorwegen. Voor grote, internationale ketens zijn zulke bedragen peanuts. Het maximumbedrag mag dus fors worden opgetrokken.”