De Belgische consument heeft in 2016 meer dan 9 miljard euro online uitgegeven, een groei van 10% ten opzichte van 2015. In totaal werden er 85 miljoen online aankopen gedaan. De dienstensector haalt al bijna tweederde van zijn omzet online.
16% van alle uitgaven online
16% van alle omzet wordt online gehaald, zegt sectororganisatie BeCommerce: in 2015 was dat nog maar 14%. Tegenover het reusachtige aandeel van online in de dienstensector staat wel dat nog maar 8% van alle uitgaven aan producten online gebeurt.
Online is het populairst in de categorie ‘vliegtickets & accommodatie’: maar liefst 85% van alle aankopen in die categorie gebeurt online. Ook bij ‘tickets voor attracties en events’ gebeurt 74% van de aankopen online. De sterkste groeier is dan weer ‘voeding/bijna voeding’: daar werd in 2016 bijna 2,5 keer meer uitgegeven dan een jaar eerder. Het aandeel op de totale omzet in die categorie is wel nog maar 1,1%.
De laptop is nog steeds het populairste apparaat om online aankopen te doen, met 55%, gevolgd door de desktop met 30%. 85 procent van alle aankopen gebeurt dus nog steeds gewoon op een pc. De tablet (9 procent) en de smartphone (4 procent) moeten het met een veel kleiner aandeel stellen.
In het vierde kwartaal was de groei met 12% zelfs nog hoger dan in heel 2016. Daarbij viel op dat er binnen de categorie speelgoed een mooie sprong voorwaarts was (+29%, tegenover +22% in het derde kwartaal en +24% in het vierde kwartaal van 2015).