Fresh Atelier, de nieuwe gemakswinkelformule van Delhaize, heeft gisteren de Mercuriusprijs van handelsfederatie Comeos gewonnen. Voor het eerst was er ook een innovatieprijs: die werd in de wacht gesleept door Scoopstore.
Winkelconcept van het jaar
De Mercuriusprijs wordt al meer dan dertig jaar toegekend en de winnaar ervan mag zich ‘winkelconcept van het jaar’ noemen. Die eer valt deze keer Delhaize te beurt met het vorig jaar gelanceerde Fresh Atelier. De supermarktketen wil met de formule inspelen op de groeiende behoefte aan verse, gezonde, flexibele en handige maaltijdoplossingen. Op dit moment heeft Delhaize vijf Fresh Atelier-winkels, nog dit jaar komen er nog eens vijf nieuwe vestigingen in Brussel bij. Voor 2020 staan er dertig nieuwe winkels op de planning.
“Fresh Atelier is een innovatief concept dat inspeelt op de actuele trends: eten halen moet gemakkelijk en snel gaan, maar het moet ook duurzaam en gezond zijn. Met Fresh Atelier hebben ze een nieuwe en hogere standaard gecreëerd en leggen ze de lat hoger voor de concurrentie. Bovendien is het concept strategisch sterk onderbouwd en sluit het naadloos aan bij de DNA van Delhaize”, aldus juryvoorzitter Gino Van Ossel.
Voor het eerst werd er dit jaar ook een innovatieprijs uitgereikt. Hier was de winnaar Scoopstore, dat winkelruimte verhuurt aan startende labels en ze begeleidt met de productontwikkeling. Klanten kunnen er zo nieuwe merken vinden die nergens anders verkrijgbaar zijn. “Het is een fysieke marktplaats in een wereld waar online marktplaatsen elkaar verdringen. Het unieke aan Scoopstore is dat het twee klanten heeft: zowel de consument als de leverancier. Hierdoor wordt ook ingespeeld op de behoeften van de leveranciers, en levert Scoopstore hen extra diensten”, looft de jury het concept.