Sinds de opening op 20 oktober 2016 hebben al twee miljoen bezoekers de weg gevonden naar het winkelcentrum Docks Bruxsel. Daarmee zit het winkelcentrum op schema om het vooropgestelde doel van vijf miljoen bezoekers tijdens het eerste jaar te halen.
Ook handelaars tevreden
“Deze cijfers verheugen ons,” zegt Olivier Weets, projectontwikkelaar bij Equilis: “Bovendien opent het Food District zijn deuren pas in maart, wat de aantrekkingskracht van Docks Bruxsel nog zal verhogen.” Het Food District bestaat uit een vijftiental restaurants die tot 22u30 zullen geopend zijn.
Ook bij de handelaars klinkt een tevreden geluid: “Na iets meer dan drie maanden zijn we er nu zeker van dat we de juiste keuze gemaakt hebben en zijn we ervan overtuigd dat de consumenten zullen volgen. Nu al zien we dat er steeds meer Nederlandstalige bezoekers uit de rand naar het Shopping District komen”, klinkt het bij kledingwinkel G-Star. Uit een intern onderzoek blijkt dat 30% van de bezoekers uit de Vlaamse rand rond Brussel komt en 4% uit Waals-Brabant. De overige bezoekers komen vrijwel allemaal uit Brussel zelf.
Nochtans was er in de beginperiode sprake van leegte in het winkelcentrum, maar dat komt volgens de uitbaters door de architectuur van Docks Bruxsel. “De ruime gangen en open ruimtes bieden de bezoeker comfort en bewegingsvrijheid. We voeren nieuwe shoppinggewoontes in en dat kan mensen die de drukte van een winkelcentrum gewoon zijn, in de war brengen,” legt David Roulin uit, een van de architecten-ontwerpers van het bureau Art&Build.