In Singapore heeft Decathlon een laboratoriumwinkel geopend die tal van innovatieve oplossingen test, zoals geconnecteerde spiegels, een mobiele betaalapp en een snel transportsysteem voor het klaarzetten van online bestellingen.
Gezondheidscheck en sportlessen
“We hebben de winkel Decathlon Singapore Lab genoemd omdat een lab een disruptieve en innovatieve plek is waar we nieuwe oplossingen testen”, aldus CEO Yves Claude. “We moeten klanten nieuwe redenen geven om terug te komen naar onze winkel.”
De 5.000 m² grote laboratoriumwinkel is 24 uur op 24 open en test een reeks innovatieve en ‘ervaringsgerichte’ toepassingen. In elke afdeling krijgen shoppers de gelegenheid om producten uit te proberen: zo is er een ruimte met vier looppistes waar shoppers hardloopschoenen kunnen testen op verschillende soorten ondergrond, en een wandelpad met een grindoppervlak om wandelschoenen te testen. Paskamers zijn voorzien van geconnecteerde spiegels die meer productinformatie kunnen geven en in een Active Health Lab kunnen shopper een gratis gezondheidscheck laten uitvoeren. Er worden ook gratis sport- en fitnesslessen gegeven. Afrekenen gebeurt uitsluitend via onbemande kassa’s zonder cash. De retailer test er ook een eigen app voor mobiele betalingen.
Om het leveringsproces voor online klanten te versnellen, heeft Decathlon een interne transportband gebouwd die producten oppikt zodra ze online worden besteld. Shoppers kunnen hun items vervolgens binnen de twee uur gratis in de winkel komen ophalen – of thuis laten leveren. Die korte levertermijn wordt mogelijk gemaakt door een hoge mate van automatisering: de hele voorraad is voorzien van RFID-tags. De buitenmuren van de winkel zijn volledig met planten bedekt en het dak is voorzien van zonnepanelen. Naast de winkel bevinden zich sportvelden die dag en nacht beschikbaar zijn.