Decathlon maakt van zijn Belgische webshop een platform, waar ook andere merken en partners hun sportieve producten op kunnen verkopen – van Adidas tot lokale start-ups.
Nieuw businessmodel
De webshop van Decathlon wordt een heuse ‘Marketplace’, en België mag de spits afbijten. Vanaf eind dit jaar kan je op de e-commercesite van de sportretailer ook producten terugvinden van meer dan honderd andere merken, die bezig zijn met sport, welzijn en mobiliteit. Zo treffen klanten straks online niet alleen voetbalschoenen van Adidas aan, maar bijvoorbeeld ook de regenboogtrui van Santini, gerecyclede T-shirts van Brusselse start-up Shak&Kai en sportvoeding van Innerme.
Voor Decathlon is het een nieuw businessmodel, waarbij klassieke distributie plaats ruimt voor dropshipping en platformeconomie. Het sportieve enseigne zal in de praktijk alle transacties coördineren, terwijl de partners zelf instaan voor het verzenden en afhandelen van de bestelde producten. Ze kunnen er evenwel ook voor kiezen om de logistiek uit te besteden aan Decathlon.
Naar 200.000 referenties
Als marktplaats wil Decathlon zijn assortiment kunnen verviervoudigen van 40.000 à 50.000 naar ruim 200.000 referenties, aldus Trends-magazine. Op termijn kunnen via de onlinemarktplaats naast producten ook diensten worden besteld, zoals reizen of workshops. “Op die manier willen we het aanbod van Decathlon versterken en vervolledigen tot het ‘beste sportaanbod’. Bedrijven die een goed product, dienst of businessidee hebben én met Decathlon matchen, zijn altijd welkom”, zegt commercieel verantwoordelijke Wim Mathues.
Het project moet al begin volgend jaar worden uitgebreid naar de andere Europese landen van de groep, waaronder Nederland, Spanje, Duitsland en het Verenigd Koninkrijk. Vandaag is de Belgische webshop van de retailer goed voor zo’n 13 miljoen unieke bezoekers.