Sportketen Decathlon heeft zichzelf een mooi verjaardagscadeau geschonken: ze viert haar veertigste verjaardag met voor de eerste keer ooit een omzet van meer dan tien miljard euro, dankzij een flinke internationale expansie.
Al 1.176 winkels in 28 landen
In zijn thuisland Frankrijk, waar Decathlon 301 winkels telt, klokte de omzet af op 3,3 miljard euro, een groei van 2,2% tegenover het jaar voordien. “De groei was niet zo sterk als we hadden gewenst”, geeft algemeen directeur François De Witte ruiterlijk toe. “Daar zijn meerdere verklaringen voor: het slechte weer van het voorjaar, nog altijd hét seizoen voor sporters; sociale onrust in juni en de aanslagen. Dat alles weegt op de aankopen.”
Internationaal groeide Decathlon wél als kool: de omzet buiten Frankrijk steeg 12% tot 6,7 miljard euro. Decathlon opende vorig jaar liefst 164 nieuwe sportsupermarkten, wat het totaal op 1.176 verkooppunten brengt (inclusief franchise), en betrad de markt in vijf nieuwe landen (zodat de groep nu actief is in 28 landen). Op vergelijkbare basis scoort Decathlon, dat in 2010 ‘nog maar’ 6 miljard euro omzet boekte, ook nog sterk met een omzetgroei van 4,4% (ietsje minder dan de +5% uit 2015).