(publireportage) Een klant relevante beleving: dat is exact wat Decathlon beoogt met de Essential Gear Wall. Dit interactief scherm, centraal geplaatst bij de Hockey-afdeling, geeft klanten gericht advies bij de keuze van de juiste hockey-uitrusting, en dit zonder dat er steeds een expert in de winkel aanwezig is! Een digitale tool die niet alleen beleving brengt, maar ook meteen meerverkoop genereert.
Digitaal productadvies op maat
Al enkele jaren gaat Decathlon mee met de digitale transformatie. Via zelfsturende teams lanceert de retailer keer op keer klant relevante concepten die door heel de organisatie gedragen worden. De Essential Gear Wall is alvast één voorbeeld van zo’n concept dat op vraag van lokale sportleaders tot stand kwam.
“De hockeysport is aan een enorme opmars bezig”, aldus Leentje van Meirhaeghe, Leader Ottowa & Sport Leader Fieldhockey America van Decathlon. “Omdat er niet altijd een hockey-expert in de winkel aanwezig is, zochten we een manier om onze klanten toch zo goed mogelijk verder te helpen tijdens hun zoektocht naar de ideale hockey-uitrusting.” De Essential Gear Wall beantwoordt perfect aan deze vraag: een interactief scherm met een leuke applicatie geeft voortaan tips en advies bij het vinden van de perfecte uitrusting.
De Essential… Wat?
“Aan de hand van vooropgenomen video’s krijgt de klant enkele vragen voorgeschoteld om het spelniveau in kaart te brengen en om exact te achterhalen waaraan de uitrusting moet voldoen. Op basis van de gekozen antwoorden, geeft de Essential Gear Wall enkel relevante productsuggesties, volledig aangepast aan de voorkeuren van de klant”, aldus Nele Bruers, Instore Experience Specialist bij DOBIT.
Daarnaast functioneert de Essential Gear Wall ook meteen als een instore webshop. “Via de applicatie kan de klant doorklikken naar de webshop voor meer informatie over het product of om het gewenste item meteen te bestellen indien het niet op voorraad is”, voegt Nele hieraan toe.
“Uit onze klantbevragingen blijkt dat dit concept zowel bij het winkelpersoneel als bij de klanten enorm in de smaak valt. Dankzij de link naar de webshop speelt de Essential Gear Wall niet alleen in op de vraag van Decathlon om gericht advies te geven, maar zorgt deze interactieve applicatie ook meteen voor een boost in de verkoop!”
Digitaal & menselijk
Een persoonlijke, menselijke aanpak staat centraal. Nele: “Er werd bewust gekozen om ambassadeurs van de sport in te schakelen, zoals de ervaren hockeyspeelster en voormalig Red Panther Jill Boon. Eén dag studio-opnames resulteerde in heel wat dynamische video’s voor de applicatie. Deze videocontent trekt meteen de aandacht en geeft de klant vertrouwen in de kwaliteit van het advies.”
Meer inspiratie?
Neem een kijkje op onze gloednieuwe website solutions.dobit.com of contacteer ons via info@dobit.com.