Sinds oktober test Decathlon een nieuwe technologische oplossing in enkele winkels in België om de zogenaamde ‘last mile delivery’ te optimaliseren.
Testcase
Woop, een dochteronderneming van de Association Familiale Mulliez (AFM), heeft het nieuwe logistieke platform ontwikkeld. Het systeem stelt verschillende mogelijke leveringsscenario’s voor rekening houdend met vooraf vastgelegde criteria zoals prijs, deadline, milieu-impact enz. De oplossing werd eerder al ingevoerd bij 200 winkelmagazijnen van het moederbedrijf, meer bepaald voor de ketens Auchan, Leroy Merlin en Norauto. Sinds oktober loopt er ook een test in enkele Belgische filialen van Decathlon.
Concreet wordt het platform gekoppeld aan de informatiesystemen van de distributeurs om transportopdrachten op te halen. Het systeem optimaliseert vervolgens deze bestellingen door de beste vervoerder te selecteren voor de levering. “We testen de oplossing al vier maanden in België“, zegt Pierre-Louis Cospain van Decathlon International aan LSA. “We zijn in september begonnen met een paar testopdrachten. De oplossing werd vervolgens in oktober uitgerold naar drie winkels, en nu naar zes verkooppunten.”
De technologische innovatie maakt deel uit van een meer globale strategie van Decathlon in België, waarbij het bedrijf zich richt op ‘ship from store’, de levering direct vanuit de winkel. “De lockdown heeft dit proces versneld, de oplossing van Woop stelt ons in staat om de bestellingen beter te spreiden tussen de magazijnen en de winkels”, vervolgt Cospain. De aanpak biedt een tweeledig perspectief: enerzijds vertrouwen op de winkelvoorraad en anderzijds het ontlasten van de logistieke stromen.
Succesvol
Op termijn moet alles leiden tot snellere en ecologischere leveringen. Momenteel werkt Decathlon in België enkel met Bpost, maar dat zou dus zeer snel kunnen veranderen. Er wordt verder ook gedacht aan leveringen per bakfiets.
Volgens de retailer heeft het systeem zich tijdens de voorbije lockdown afdoende bewezen. Decathlon wil het in de nabije toekomst ook in de rest van België en internationaal (onder meer in Duitsland, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk) uitrollen.