De Franse sportretailer Decathlon opent een gloednieuw testconcept, Decathlon DX. De testwinkel van 800 m² aan het hoofdkantoor van de sportketen is een conceptwinkel met tijdelijk thema-aanbod, 3D-printing en RFID.
Exclusief voor leden
“Exclusief”, dat is de eerste term waarmee de nieuwe Decathlon DX te beschrijven valt. De testwinkel op de ‘thuiscampus’ van de sportketen in Villeneuve d’Ascq is alleen voor leden en biedt telkens maar een tijdelijk assortiment aan. Zo staat de conceptwinkel de komende tien weken volledig in het teken van kinderschoenen, terwijl de oppervlakte vanaf november helemaal wordt gevuld met herfstbenodigdheden zoals jassen, handschoenen en mutsen.
De winkel krijgt ook een volledig eigen ‘look & feel’, met een kleurschema van blauwtinten en de inititialen DX als logo. Om de vele assortimentsveranderingen mogelijk te maken, werd ook een exclusieve inrichting bedacht: alle meubelen zijn op wielen gezet en de prijzen worden alleen op elektronische prijslabels getoond, zodat ze snel van buitenaf kunnen aangepast worden. De plafonds zijn uitgerust met RFID-lezers voor automatische ‘live’ inventarisatie, wat contactloos afrekenen mogelijk maakt.
Automatisering en klantencontact
Om uit te checken hoeven klanten alleen nog door de RFID-tunnels te lopen en via een digitale zuil te betalen met het nieuwe Decathlon Pay. Wie toch menselijk contact wil, kan nog terecht bij een van de klassieke kassa’s. De bedoeling is echter dat de winkelmedewerkers maximum 5% van hun tijd hoeven te besteden aan “taken zonder toegevoegde waarde” en meer tijd krijgen voor klantencontact, vertelt projectverantwoordelijke Charles Felgate aan LSA. Medewerkers in de nieuwe winkel hebben trouwens een speciale opleiding moeten volgen, waarbij de klantrelatie een veel grotere rol speelde.
Het concept, dat werd uitgedacht tijdens de lockdown, stelt zich ook tot doel de klantenreis sneller en efficiënter te laten verlopen. Daarom zijn er ook geen paskamers voorzien, maar wel voet- en lichaamscanners. Behalve een technologische belevenis, helpt dat de klant ook concreet: dankzij de RFID-koppeling wijst het systeem bijvoorbeeld zelf aan welke kinderschoenen geschikt zijn voor ieders voetvorm.
3D-printlab naast duurzaamheid
Tot slot test Decathlon er manieren om zijn duurzaamheidsverhaal beter te vertellen: al in de etalages geeft de distributeur details over de productiemethoden en de toevoerketen vrij, terwijl binnen filmpjes worden geprojecteerd van in de fabrieken en over de duurzaamheidsinitiatieven van het bedrijf en de medewerkers. In het centrale gangpad worden enkele producten, en hun verhaal, ook nog eens extra in de kijker gezet.
Hoewel het volgens Decathlon niet de bedoeling is om het proefconcept verder te gaan uitrollen, zullen andere vestigingen in de toekomst waarschijnlijk wel elementen van DX overnemen. De 3D-printer AddLab in de winkel dient bijvoorbeeld niet alleen om prototypes of beperkte oplages te produceren, maar print straks ook onderdelen of gepersonaliseerde items (denk aan fietssturen op maat) voor andere vestigingen. In de ruimte is bovendien plaats voorzien om met klanten en leveranciers te brainstormen over nog nieuwe innovaties.