Decathlon introduceert kassaloos shoppen in zijn Nederlandse winkels. De sportretailer zorgt er met een mobiele zelfscan-app dat klanten hun producten al tijdens het shoppen kunnen scannen en betalen, zodat ze niet meer hoeven aan te schuiven.
Afrekenen in het winkelrek
Decathlon lanceert een eigen Scan & Go-systeem in de winkels in Eindhoven en Rotterdam Alexandrium, in samenwerking met een Britse start-up. Later wordt het systeem uitgerold naar alle zestien Nederlandse winkels. Klanten kunnen zo hun aankopen met hun smartphone scannen en afrekenen, waardoor ze niet meer langs de kassa hoeven. Dankzij een integratie met de bestaande betaal- en beveiligingssystemen van de retailer worden de RFID-beveiligingstags van de gekochte items automatisch uitgeschakeld. .
“Innovatie is de kern van Decathlons kracht”, weet CTO Sybe De Graaf: “We zoeken altijd naar nieuwe manieren om de ervaring van onze klanten te verbeteren en frictie op hun ‘in-store journey’ weg te nemen. De mobiele zelfkassa van MishiPay is heel snel geïmplementeerd en is makkelijk schaalbaar. Onze klanten zullen het graag gebruiken.”
Eerder ging ook Saturn met de technologie van start in zijn grootste vestiging in Hamburg. Met de zelfscan willen ketens online beleving naar de fysieke winkel halen, aangezien uit onderzoek van de technologieleverancier zou blijken dat 72% van de shoppers tussen 17 en 44 jaar oud toch al op hun mobiele toestel zoekt nog terwijl ze in een winkel zijn. Om te voorkomen dat ze dan online elders kopen, biedt de zelfkassa de mogelijkheid om snel ter plaatse af te rekenen.