Steeds meer Belgische consumenten doen aankopen bij Chinese webshops. In 2016 zijn de totale bestedingen bij die webwinkels met 63 procent gestegen. Dat blijkt uit cijfers van BeCommerce. Ook B2B wordt er steeds meer gekocht bij Chinese webshops.
42 miljoen bezoeken
In totaal gaven Belgen in 2016 75 miljoen euro uit in Chinese webshops. Daarbij zijn vooral telecomproducten, IT en consumentenelektronica populair. AliExpress, onderdeel van Alibaba, is de populairste Chinese webshop bij Belgen, maar ook Lightinthebox en Dealextreme trekken heel wat Belgische klanten. Per jaar krijgen die drie webshops ongeveer 42 miljoen bezoeken vanuit België.
“Uit de cijfers blijkt duidelijk dat de Chinese markt nog een enorm groeipotentieel heeft. Door de toenemende globalisering worden wereldwijde bestellingen steeds makkelijker”, legt Patricia Ceysens, voorzitter van BeCommerce, uit. “Bovendien is de voorraad van platformen als Alibaba haast onuitputtelijk, en bieden ze vaak goedkopere producten aan dan hun Europese concurrenten. Het valt dan ook te verwachten dat deze trend de komende jaren zal aanhouden.”
Maar ook B2B wordt er dus steeds meer uitgegeven in China. Vorig jaar gaven Belgische bedrijven ongeveer 100 miljoen euro uit op de Chinese online markt. Over heel Europa vloeit er tegen 2020 vanuit bedrijven mogelijk 1 triljoen euro naar de Chinese markt.
Ook in Nederland is de Chinese webshop aan een opmars bezig en uit een onderzoek van de Nederlandse Consumentenbond blijkt dat Nederlandse consumenten best tevreden zijn over de kwaliteit, want meer dan 80 procent zegt in de toekomst opnieuw een bestelling te zullen plaatsen bij een Chinese webshop.