Swatch Group heeft het voorbije halfjaar voor het eerst verlies geleden. Om het tij te keren snijdt de Zwitserse horlogemaker versneld in zijn winkel- en personeelsbestand.
Dieprode cijfers
Ook Swatch ontsnapt niet aan de coronacrisis: hHet bedrijf boven de luxemerken Longines, Omega en Tissot boekte in de eerste zes maanden van het jaar een operationeel verlies van 327 miljoen Zwitserse frank (300 miljoen euro). De omzet halveerde bijna en strandde op 2,2 miljard frank (2 miljard euro), schrijft Bloomberg. Door de lockdown in heel wat landen bleef op een bepaald moment 80% van de verkooppunten dicht.
Swatch kondigde vorig jaar al aan dat het winkels zou sluiten, en dat voornemen is door de coronacrisis nog versneld. De voorbije maanden sloot het bedrijf reeds 260 winkels definitief en sneed daardoor 2400 jobs, of zowat 6,5% van het volledige personeelsbestand, weg. Ook bij de afdelingen inkoop, productie en marketing voerde het Zwitserse concern besparingen door.
De horlogemaker ziet wel tekenen van herstel en verwacht voor het volledige jaar toch winstgevend te zijn. In de landen waar de lockdowns weer opgeheven zijn, lijkt de verkoop zich goed te herpakken. Zo steeg de omzet in China in de maanden mei en juni al met dubbele cijfers, meldt Retail News Asia.