(Publireportage) Co-creatie is het proces waarbij partners de krachten bundelen om samen waarde te creëren. Alleen ligt de focus bij co-creatie nog al te vaak op het proces zelf. En dat zet een rem op creativiteit en innovatie.
Het menselijk aspect
Tania Defraine, Telco & Platforms Practice Lead bij Proximus NXT, is ervan overtuigd dat de echte meerwaarde van co-creatie in het menselijke aspect te vinden is. Anders gezegd: in de bedrijfscultuur.
“Begrijp me niet verkeerd: processen en regels zijn noodzakelijk voor het functioneren van uw bedrijf. Maar ze mogen niet elk aspect van uw bedrijfsvoering domineren. Co-creatie dient net om proactief aan innovatie te doen. En innovatie veronderstelt nu eenmaal dat u buiten uw vastomlijnde processen en strak gedefinieerde regels durft denken.”
“Professor Muthu De Silva van de Universiteit van Londen definieert co-creatie als ‘het proces om producten of diensten te ontwikkelen in samenwerking met klanten of andere stakeholders’. Tijdens dat proces krijgt u een beter begrip van de behoeften en wensen van die klanten en stakeholders. Dat stelt u dan weer in staat om nieuwe ideeën en oplossingen te ontwikkelen, waar naast de betrokken co-creatoren in het ideale geval ook andere klanten en partners gebaat bij zijn.
Het bredere perspectief
“Hoewel co-creatie veel verschillende vormen kan aannemen, komt het er volgens professor De Silva altijd op neer dat u de resources, kennis en netwerken van uw partner zo goed mogelijk in die van uw eigen organisatie integreert. Alleen zo kan u nieuwe uitdagingen aangaan en kansen grijpen.”
“Toch mag u zich niet laten verleiden om bij co-creatie meteen in concrete oplossingen te denken, waarbij u onvermijdelijk één bepaalde richting inslaat. Het is belangrijk om eerst –onbevangen en onbevooroordeeld – naar het bredere perspectief te kijken, de uitdagingen te doorgronden en pas daarna de blik op oplossingen of technologieën te richten.”
“Maar bovenal: zoals elke integratieoefening kan die enkel slagen als u alle mensen die erbij betrokken moeten zijn ook echt meekrijgt in uw co-creatieverhaal. En daar loopt het in de praktijk nog al te vaak mis.”
Vertrouwensband scheppen
“Hoe maakt u van uw co-creatie-avontuur een onvervalst succes? Met volledige transparantie en alle belangrijke afspraken op papier schept u al een stevige vertrouwensband. Die wordt nog kracht bijgezet door één gemeenschappelijke teamleider die het volledige co-creatietraject van a tot z beheert.”
“Dat was onder meer het geval bij Agoria, de Belgische sectorfederatie voor de technologische industrie. We ontwikkelden, in nauwe samenwerking met hun IT- en HR-diensten, een model voor workplace en cloud managed services. En bouwden in een co-creatietraject een security operations center uit dat de klok rond monitoring van hun IT-security voorziet. Die oplossing is intussen ook bij andere klanten inzetbaar.”
“En ja, ook hier maakten de mensen uiteindelijk het verschil. Zij konden werken in een omgeving waarin er voldoende ruimte is om te experimenteren en waarbij openheid en transparantie centraal staan. Want zoals gezegd, met goed gedefinieerde en gestroomlijnde processen alleen komen we er niet.”
Hoe kan co-creatie innovatie in de retail een boost geven?
Tijdens Think NXT, op 28 november in de Nekkerhal in Mechelen, kan u een breakout-sessie volgen over co-creatie. Dit evenement is een unieke kans voor retailprofessionals om samen met innovatiepioniers, technologiefanaten en visionairs in de toekomst van de technologie te duiken. Ontdek de nieuwste trends, netwerk met experten en ervaar baanbrekende demo’s.