De coronacrisis brengt de digitalisering van de retailsector in een stroomversnelling. Dat PayPal nu ook op de winkelvoer verschijnt, is dan ook logisch, zegt Joachim Goyvaerts, topman van het betaalbedrijf in de Benelux en Ierland.
Zes weken lang Black Friday
De impact die de coronacrisis heeft op retail en e-commerce, is ronduit indrukwekkend, vertelt Goyvaerts aan RetailDetail: “In de modesector is e-commerce een levenslijn gebleken voor veel bedrijven. Online compenseert niet de hele business, maar je ziet wel enorme groeipercentages – tot 800%. Ook in andere typische offline-categorieën zie je dat: mensen konden geen elektro- of doe-het-zelfzaak meer binnenlopen en daardoor was het voor die spelers letterlijk zes weken lang Black Friday… Anderzijds: iedereen die tickets verkoopt, beleeft moeilijke tijden. Daar zien we de voorbije twee weken wel dat het voorzichtig begint te hernemen. In Nederland gaan er begin juni weer bioscopen open, in Spanje zijn ze al open.”
Opmerkelijk: de lokale groei is sterker geweest dan de internationale groei, omdat het lokale aanbod is vergroot. Kleinere spelers hebben zich erg wendbaar getoond. De vraag is of de switch in koopgedrag blijvend zal zijn? “Ik denk het wel. Of die zo extreem zal zijn als de voorbije weken? Wellicht niet. In voeding zie je bijvoorbeeld dat mensen naar de supermarkt blijven gaan, maar toch ook veel eten bestellen bij bezorgdiensten, of maaltijdboxen… Dat gedrag zet zich verder, ook al omdat mensen vaak thuis werken. Bovendien zal er wel wat impact zijn op de koopkracht: mensen worden prijsbewuster, waardoor ze online wat meer prijzen gaan vergelijken.”
Cash wordt taboe
Met het oog op de anderhalvemetereconomie introduceerde PayPal vorige week een het betalen met QR-codes. Met de nieuwe functie in de PayPal-app kunnen kopers en verkopers op een veilige en gemakkelijke manier contactloze betalingen verrichten. Op deze manier verschijnt de online betaaloplossing nu ook offline, in de fysieke winkel.
“Eigenlijk moet je het zo zien: alles wordt online. Alles wordt digitaal. Retailers begrijpen nu dat ze een ander soort infrastructuur moeten hebben, die veel wendbaarder is, om zowel in de winkel als in de eigen webshop als op marktplaatsen of op Facebook te verkopen. De kern daarvan is een digitale betaalinfrastructuur. Het voordeel van QR is dat het even universeel is als cash. Daardoor is het een heel goede vervanger.”
De afgelopen weken hebben aangetoond dat een cashloze samenleving geen droom meer is. “Cash is bijna taboe geworden! Ook bij kleine retailers: zij denken ook aan hun personeel, niemand wil een besmetting riskeren. Kijk naar kaartbetalingen: je ziet mensen met een wattenstaafje hun pincode ingeven… In België hebben contactloze betalingen gepiekt. Corona is een versneller om cash terug te dringen. Je ziet het overal: Duitsers zijn nog meer aan cash verknocht dan Belgen, maar ook daar zijn ze cashloos gegaan. In Nederland is dat evidenter.”
Systematisch onderschat
Internationaal is PayPal een grote naam, maar welke positie heeft het merk in de Benelux? “In België hebben we nu anderhalf miljoen actieve gebruikers, in Nederland tweeënhalf miljoen. Samen dus vier miljoen, wat ons als betaalspeler toch significant maakt. Door de groei van e-commerce neemt niet alleen het aantal gebruikers toe, maar ook de intensiteit: wereldwijd gebruiken mensen gemiddeld veertig keer per jaar onze oplossing.”
Blijven consumenten niet vooral naar de traditionele betaalkaarten en kredietkaarten grijpen, ook wanneer ze online aankopen? Die indruk klopt niet, stelt de topman: “In België zijn we online het tweede betaalmerk na Bancontact, want kredietkaarten heb je onder verschillende merken. We hebben ongeveer 15% marktaandeel volgens BeCommerce. We merken dat we systematisch vanuit lokaal perspectief onderschat worden: mensen gebruiken PayPal immers niet alleen voor aankopen in de online retail, maar ook bijvoorbeeld voor gaming, entertainment, streaming… Dat zijn zeer grote markten en typisch geen lokale business.”
Schaalvoordelen
PayPal is vanzelfsprekend aanwezig op alle internationale webshops, maar hoe zit het met de lokale spelers? “In de top honderd zijn we zeer goed vertegenwoordigd – dat zijn uiteraard ook vaak internationale partijen. Bij kleinere spelers hebben we nog groeimarge. We zien dat nu met de coronacrisis heel veel zelfstandige ondernemers met online zijn gestart, een beetje willens nillens. Zelfs als ze geen echte webshop hebben, kunnen ze PayPal aanvaarden: ook wanneer je op je Facebookpagina verkoopt, kan je onze betaaloptie aanbieden. Er is eigenlijk geen instapdrempel.”
Corona versnelt trends die er al waren. Het is goed voor de Belgische e-commerce dat die inhaalslag nu gemaakt wordt. Een aantal barrières valt nu weg, denkt Goyvaerts. Ondernemers die hun e-commerce professionaliseren, pakken PayPal dan ook mee; zeker wanneer ze als verkoper verder kijken dan hun lokale markt. “We hebben in Duitsland meer dan 25 miljoen gebruikers, in Frankrijk meer dan 10 miljoen. Met één knop krijg je dus een enorm bereik. De QR-codes hebben we gelanceerd in 29 markten tegelijk. Zeker in een open economie als België zoeken mensen geen beperkte oplossingen die enkel lokaal kunnen gebruikt worden. Ook retailers willen geen 15 betaalsystemen naast elkaar. Als je dan een oplossing hebt die vele tientallen miljoenen Europeanen bereikt, biedt dat enorme schaalvoordelen.”
Continuïteit garanderen
Hoe reageert de sector intussen op de introductie van de QR-codes? “We worden enorm bevraagd, niet enkel rond QR maar in het algemeen. Elke retailer maakt op dit moment een nieuwe strategie, en daar maken we deel van uit. Fysieke aankopen gebeuren vandaag eigenlijk net zoals in e-commerce: in modewinkels bijvoorbeeld mag je vaak niet passen, je neemt kledij mee naar huis en je brengt het terug als het niet past. Dat is de nieuwe realiteit, en onze oplossing is daar volledig op geënt. We hebben zelfs een retourkostenvergoeding.”
Het grote argument naar retailers is dat PayPal de continuïteit verzekeren. “We kennen de toekomstscenario’s niet: gaan we naar nieuwe lockdowns, naar lokale lockdowns? Je moet op alles voorbereid zijn. Digitale technologie en digitale betalingen zijn dan essentieel. Bovendien moeten retailers nu het vertrouwen winnen om weer groei te genereren. Dat doe je door veilige oplossingen aan te bieden die makkelijk te gebruiken zijn. Daarnaast biedt onze oplossing kansen om internationaal door te breken. Mooi voorbeeld is Newpharma: die zijn de voorbije weken de grootste apotheek van het land geworden, en niet alleen in België: ze zijn Europees actief.”
PayPal wordt totaalprovider
Het bedrijf – dat oorspronkelijk een onderdeel was van eBay – staat nu vijf jaar op eigen benen en is sindsdien enorm geëvolueerd, zegt Goyvaerts. “Door eigen ontwikkelingen en acquisities zijn we echt een totaalprovider geworden. We kunnen bedrijven volledig ondersteunen, zeker online: niet enkel met de PayPal-knop, maar ook met kredietkaarten, met Bancontact, met iDeal… Alle relevante betaalmethodes dus, en in een aantal markten bieden we ook kredietfaciliteiten aan – maar nog niet in de Benelux. We hebben bijvoorbeeld iZettle overgenomen, een Zweeds bedrijf dat kaartlezers en POS-oplossingen verkoopt voor kleinere ondernemers zoals koffiebars en restaurants. De oplossing is gelinkt aan je iPhone of iPad. Zij bieden ook financiering aan ondernemers.”