RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Karin Bosteels
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

De Bijenkorf ziet omzet met 15% groeien

icon
Algemeen5 september, 2019
Shutterstock.com

De Nederlandse warenhuisketen De Bijenkorf zag zijn omzet in de eerste helft van het jaar stijgen met 15%. Het geheim? “Onderscheidend vermogen”, zegt topman Giovanni Colauto.

 

Onlineverkoop +19%

Van een opvallende tegenstelling gesproken: eind augustus raakte bekend dat de Canadese warenhuisketen Hudson’s Bay, de opvolger van het ter ziele gegane V&D, het na nog geen twee jaar voor bekeken houdt in Nederland. Eind december gaat in alle vijftien vestigingen het licht uit.Nog geen week later publiceert die andere warenhuisketen, De Bijenkorf, zijn prima halfjaarresultaten.

 

De Bijenkorf kreeg de voorbije zes maanden 6% meer bezoekers over de vloer. Die kwamen niet enkel kijken, zo blijkt: “In het eerste half jaar ging de omzet met 15% omhoog”, zegt Colauto in De Telegraaf. “Online stegen de verkopen met 19% en in de winkels met 13%. Als je in ogenschouw neemt dat het moeizaam gaat in de retail, kun je zeggen dat we een prima prestatie hebben neergezet.” Ook de winst is gestegen, maar meer details geeft de CEO niet.

 

Gevraagd naar een verklaring voor dat succes, twijfelt Colauto niet: “Het is een samenspel van zaken. We hebben veel winkels verbouwd en op die afdelingen zie je een omzetgroei. Maar het is ook een combinatie van goede marketing, het verkopen van de juiste merken die niet overal te krijgen zijn, het leveren van prima service en het hebben van een goede website.” Je moet de juiste keuzes maken, vervolgt de CEO: “Dan kun je in alle segmenten goed geld verdienen, ook in het middensegment. Daarvoor is een onderscheidende collectie nodig. En die verkopen we in panden die bijzonder zijn. Ook dat is belangrijk.”

 

“Tijdig de bakens verzet”

Minstens even belangrijk is het feit dat De Bijenkorf tijdig de bakens heeft weten te verzetten in reactie op de komst van specialisten (als H&M of MediaMarkt) en webshops (als Zalando en Amazon), zo zeggen retailspecialisten in de Nederlandse zakenkrant FD: “De altijd al wat luxere keten is zich gaan richten op het echte topsegment. In Bijenkorftaal heet het dat het warenhuis zijn klanten een ‘premium experience’ biedt. Dat betekent meer dure merken en minder filialen, want in steden als Groningen en Enschede wonen en komen niet genoeg kapitaalkrachtige consumenten om een Bijenkorf draaiende te houden.”

 

“Het luxesegment is maar beperkt van omvang, het is daarom niet voor alle warenhuizen te doen om daar heen te trekken”, zegt Gino Van Ossel van de Vlerick Business School. “Het is belangrijk op tijd te kunnen inkrimpen en e-commerce te omarmen. Wie het eerst heeft geschakeld, redt het.” De Bijenkorf telt momenteel zeven warenhuizen in Nederland en is online actief in eigen land, België en Duitsland. De Belgische webwinkel bestaat al sinds 2015 en behoort er volgens Giovanni Colauto “tot de vijf grootste modewebshops”. De Duitse webshop is gloednieuw.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN