Diverse Amerikaanse (takken van) bedrijven, waaronder Patagonia en Danone, hebben in een open brief de internationale bedrijfswereld opgeroepen om zich niet uitsluitend te laten leiden door winstmaximalisatie. De brief was gericht aan de ‘Business Roundtable’, een lobbygroep waar onder andere Amazon en Apple bij aanschuiven.
“Succesvol, maar ethisch”
De open brief werd zondag gepubliceerd in de New York Times en is een initiatief van een dertigtal gecertificeerde B-bedrijven (Benefit corporation), waaronder verder nog o.a. Natura en Ben & Jerry’s. Daarin verdedigt de B Corp-beweging een meer ethische manier van zakendoen. De brief richt zich rechtstreeks tot de CEO’s die lid zijn de invloedrijke lobbygroep Business Roundtable, die 181 van de grootste Amerikaanse bedrijven groepeert. Onder meer Jeff Bezos (Amazon) en Tim Cook, CEO van Apple (foto), behoren tot de BRT.
“We maken deel uit van een gemeenschap van gecertificeerde B-bedrijven die de weg van het kapitalisme van belanghebbenden bewandelen”, stelt de open brief. “We zijn succesvolle bedrijven die voldoen aan de hoogste normen voor geverifieerde positieve impact voor onze werknemers, klanten, leveranciers, gemeenschappen en het milieu. We werken met een beter bedrijfsmodel wat ons in staat stelt, en u ook in staat zou kunnen stellen, om kortetermijndenken te bestrijden en ons de vrijheid geeft om beslissingen te nemen die winst en doel in balans brengen.”
Geen woorden, maar daden
Met de open brief speelt B Corp direct in op een koerswijziging van de BRT. De lobbygroep had vorige week in een officiële verklaring zijn definitie van het ‘doel van een onderneming’ grondig herzien. Waar lange tijd ‘winst maken voor aandeelhouders’ centraal stond en eigenlijk de enige betrachting was, werden in de nieuwe definitie ook ‘zachtere’ doelen opgenomen, zoals de zorg voor het personeel en voor het milieu.
Andrew Kassoy, mede-oprichter van het B Lab dat belast met de groei van de B Corp-beweging, zei aan The Guardian dat de BRT-verklaring “een moment om te vieren” was. “Het is een belangrijke culturele verschuiving en toont bovendien aan dat enkele van de grootste multinationals in de VS het probleem van het primaat van de aandeelhouders erkennen. De open brief daagt de leden van BRT uit om actie te ondernemen en verder te gaan dan de woorden in de verklaring.”