RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Danone en Ben & Jerry's roepen op: "Laat winst niet primeren"

icon
Algemeen26 augustus, 2019

Diverse Amerikaanse (takken van) bedrijven, waaronder Patagonia en Danone, hebben in een open brief de internationale bedrijfswereld opgeroepen om zich niet uitsluitend te laten leiden door winstmaximalisatie. De brief was gericht aan de ‘Business Roundtable’, een lobbygroep waar onder andere Amazon en Apple bij aanschuiven.

 

“Succesvol, maar ethisch”

De open brief werd zondag gepubliceerd in de New York Times en is een initiatief van een dertigtal gecertificeerde B-bedrijven (Benefit corporation), waaronder verder nog o.a. Natura en Ben & Jerry’s. Daarin verdedigt de B Corp-beweging een meer ethische manier van zakendoen. De brief richt zich rechtstreeks tot de CEO’s die lid zijn de invloedrijke lobbygroep Business Roundtable, die 181 van de grootste Amerikaanse bedrijven groepeert. Onder meer Jeff Bezos (Amazon) en Tim Cook, CEO van Apple (foto), behoren tot de BRT.

 

“We maken deel uit van een gemeenschap van gecertificeerde B-bedrijven die de weg van het kapitalisme van belanghebbenden bewandelen”, stelt de open brief. “We zijn succesvolle bedrijven die voldoen aan de hoogste normen voor geverifieerde positieve impact voor onze werknemers, klanten, leveranciers, gemeenschappen en het milieu. We werken met een beter bedrijfsmodel wat ons in staat stelt, en u ook in staat zou kunnen stellen, om kortetermijndenken te bestrijden en ons de vrijheid geeft om beslissingen te nemen die winst en doel in balans brengen.”

 

Geen woorden, maar daden

Met de open brief speelt B Corp direct in op een koerswijziging van de BRT. De lobbygroep had vorige week in een officiële verklaring zijn definitie van het ‘doel van een onderneming’ grondig herzien. Waar lange tijd ‘winst maken voor aandeelhouders’ centraal stond en eigenlijk de enige betrachting was, werden in de nieuwe definitie ook ‘zachtere’ doelen opgenomen, zoals de zorg voor het personeel en voor het milieu.

 

Andrew Kassoy, mede-oprichter van het B Lab dat belast met de groei van de B Corp-beweging, zei aan The Guardian dat de BRT-verklaring “een moment om te vieren” was. “Het is een belangrijke culturele verschuiving en toont bovendien aan dat enkele van de grootste multinationals in de VS het probleem van het primaat van de aandeelhouders erkennen. De open brief daagt de leden van BRT uit om actie te ondernemen en verder te gaan dan de woorden in de verklaring.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen21 oktober, 2025
    Amazon hoopt 600.000 werknemers door robots te vervangen

    Amazon wil meer dan 600.000 nieuwe aanwervingen vermijden door te automatiseren. Liefst de helft van de toekomstige banen in de VS hoopt de e-commercereus zo niet langer te hoeven invullen.

  • icon
    Algemeen21 oktober, 2025
    Railzz: “Amsterdam is hét laboratorium van de Europese retail”

    Voor tal van retailers, van Gymshark tot NIO, is Amsterdam de allereerste locatie in Europa. “Er wordt heel veel getest. Sommige dingen werken en worden uitgerold, andere verdwijnen even snel. Dat maakt Amsterdam juist boeiend – je ziet retail in volle evolutie”, vertelt Frank Quix over de aankomende Railzz-retailtour.

  • icon
    Algemeen21 oktober, 2025
    Lancering betaaloplossing Wero voor e-commerce loopt vertraging op

    De Europese betaaltoepassing Wero, die in verschillende landen al wel beschikbaar is voor betalingen tussen particulieren, zal pas vanaf volgend jaar kunnen gebruikt worden voor e-commercebetalingen.

Evenementen
  • 20
    nov
    RETAILDETAIL NIGHT 2025
Meest gelezen
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    E.Leclerc steekt grens over naar België
  • icon
    Food7 oktober, 2025
    Waarom Albert Heijn in België wel 20% goedkoper is dan in Nederland
  • icon
    Food10 oktober, 2025
    Cru staat “on hold” in Leuven
  • icon
    Wonen15 oktober, 2025
    Leen Bakker wil nu ook 35 Nederlandse winkels sluiten
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the ...
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN