Volgens de eerste schattingen zou er in de Verenigde Staten gisteren zo’n 9,4 miljard dollar (8,5 miljard euro) gespendeerd zijn aan online aankopen. Daarmee breekt Cyber Monday het record van Black Friday met verve en zou het het op één na grootste koopjesfestival van het jaar zijn.
Kortingenfestival blijft groeien
Analisten van Adobe schatten dat er in de Verenigde Staten om 9 u ’s ochtends voor 473 miljoen dollar (430 miljoen euro) besteed was online. Via Adobe Analytics heeft de softwarereus inzicht in de verkoopcijfers van ongeveer 80% van de grootste Amerikaanse retailers. Vooral videogames, televisies en computers gingen vlotjes over de toonbank, schrijft TechCrunch.
In totaal zou er gisteren voor 9,4 miljard dollar online uitgegeven zijn, waarmee Cyber Monday ruim beter doet dan Black Friday. Toen spendeerden de Amerikanen online 7,4 miljard dollar (6,7 miljard euro). In vergelijking met een jaar geleden bracht Cyber Monday bijna 19% meer op. Toch valt de totale opbrengst in het niets vergeleken met de Chinese Singles’ Day, die dit jaar voor Alibaba alleen al 35 miljard euro opleverde – meer dan dubbel zo veel als Black Friday en Cyber Monday voor de hele VS bij elkaar opgeteld dus.
België
Overigens is er ook in België een record gesneuveld de voorbije dagen, meldt de VRT. Worldline, dat instaat voor de registratie van betaalverrichtingen, noteerde afgelopen vrijdag 10.432.103 transacties. Het oude record werd op 22 december vorig jaar neergezet, toen er 10.061.396 transacties plaatsvonden.