Wat te doen als retailer nu de winkels verplicht dicht moeten? Ook achter gesloten deuren kunnen handelaars heel wat voor hun klanten betekenen, zo blijkt uit de creatieve oplossingen die nu al opduiken. Zes tips om er het beste van te maken.
1. Ga online
Dat e-commerce als winnaar uit de bus zal komen tijdens de coronacrisis, mag al duidelijk zijn. Ook fysieke en omnichannel-retailers kunnen daar op inspelen en zo de schade wat proberen te beperken. Herenmodeketen For Men geeft bijvoorbeeld 20% online korting tijdens het weekend, wanneer de winkels gesloten zijn.
Ook wie geen webshop heeft, kan meedoen: zo bieden sociale media een perfect platform om te blijven communiceren met je klanten. Nu mensen massaal thuis zitten, zijn ze beter dan ooit te bereiken met relevante content en communicatie. Er is wellicht geen beter moment om te bloggen, vloggen en mensen te inspireren.
Sociale media kunnen bovendien dienen als verkoopkanaal. Vintagemodewinkel CyaanKali kondigt bijvoorbeeld aan regelmatig kledingstukken op Facebook en Instagram te posten, die dan besteld en – voor de gelegenheid – gratis verzonden kunnen worden.
2. Werk op afspraak
Zowel uit veiligheid voor medewerkers en klanten als om de kosten te beperken, opteren steeds meer handelaars om ook tijdens de week de deuren te sluiten. Om klanten toch van dienst te zijn, kan het een goed idee zijn om dan wel op afspraak aanwezig te zijn.
Zeker voor productcategorieën waarbij service belangrijk is, voor duurdere artikelen en voor wie met risicogroepen in contact komt, is persoonlijke service op afspraak een uitkomst. Vergeet dan wel niet fysieke afstand te houden en stikte hygiënevoorzorgen te nemen.
3. Lever aan huis
“Blijf in uw kot” en laat aan huis leveren, lijkt het retailcredo van de komende weken te worden. Retailers zoals JBC zetten hun click&collect-diensten om in thuisbezorging en ook spelers zoals Takeaway.com en Deliveroo voorzien een corona-knop zodat de fietskoeriers contactloos maaltijden kunnen leveren – zonder besmettingsgevaar. Wie versbereide maaltijden aanbiedt, ook als horecazaak, kan zich trouwens vrij eenvoudig aansluiten bij een dergelijke dienst.
Thuislevering kan ook laagdrempelig zelf georganiseerd worden, zoals de verpakkingsvrije winkel Content bewijst: de Leuvense handelaar wist op enkele dagen tijd een netwerk van vrijwilligers op de been te brengen die voedingspakketten op vaste momenten bij mensen thuis levert.
4. Bied afhaalopties aan
Afhaalzaken zoals frituren mogen nog wel geopend blijven, dus ook heel wat restaurants en horecazaken turnen zich momenteel om tot afhaalgelegenheden. Ook korteketeninitiatieven (denk aan de Buurderij) en online boodschappendiensten gaan onverminderd door. Bij Collect&Go is de vraag plots zelfs zo groot dat de dienst met moeite kan volgen.
Om contactloos te kunnen werken, zijn afhaalautomaten een gedroomde oplossing: die kunnen zelfs werken zonder dat de handelszaak geopend hoeft te zijn. Van de gekende broodautomaat tot pakjesautomaten voor winkels en kantoren, afhaalautomaten kunnen in quasi alle sectoren worden toegepast. Mits voldoende hygiënevoorzorgen kunnen handelaars ook binnenin hun winkels afhaalbalies en -lockers improviseren, om klanten en medewerker aan zo min mogelijk besmettingsgevaar bloot te stellen. Het is dan wel belangrijk om eenvoudig online, telefonisch of mobiel reserveren mogelijk te maken.
5. Steek een hart onder de riem
In tijden van onzekerheid is een hart onder de riem en een teken van solidariteit meer dan welkom. Het is dan ook een gelegenheid om je merk of handelszaak positief in de kijker te zetten. Zo trakteert ‘ballekes’-restaurant Balls & Glory mensen die in de gezondheidssector werken op “ballekes & stoemp” in hun kantines.
Op de spontane Instagram-oproep van oprichter Wim Ballieu kwamen 120 reacties, waarna ook sponsor-aanbiedingen volgden om een deel van die maaltijden te sponsoren. Aan de praktische uitwerking van de actie wordt nu gewerkt. Maar ook andere hartverwarmende solidariteitsacties zullen in deze donkere dagen de media ongetwijfeld opfleuren.
6. Houd afstand
Wat je ook doet, bewaar letterlijk afstand. Vermijd wachtrijen aan kassa’s door mensen te spreiden, afhaalmomenten af te spreken en contactloze bediening te voorzien. Door aan ‘social distancing’ te doen, vermindert het besmettingsrisico immers drastisch.
Mooi voorbeeld om social distancing in de winkel waar te maken. Belangrijk dat we afstand houden. pic.twitter.com/WTZgaD3hKb
— Danny Van Assche (@DannyVanAssche) March 16, 2020
Nog meer creatieve tips vind je bij Unizo, die ze hier op een rijtje heeft gezet.