De dreiging van een mogelijke corona-epidemie in China heeft een schokgolf veroorzaakt in de Europese luxegoederenaandelen. Met het Chinese Nieuwjaar voor de deur kan het coronavirus zwaar wegen op de omzet van die merken.
15 miljard dollar
Afgelopen dinsdag zakte de koers van zowat alle luxe-aandelen, zoals LVMH, Richemont, Kering en Burberry, met percentages tussen 1,9 en 3%. Tijdens de eerste handelsuren liepen de verliezen op tot zo’n 4%, waardoor de sector in zijn geheel ongeveer 15 miljard dollar (13,5 miljard euro) beurswaarde zag verdampen.
Chinese shoppers zijn goed voor 35% van de wereldwijde verkoop van luxegoederen en verantwoordelijk voor 90% van de groei vorig jaar in die markt, zegt Reuters op basis van cijfers van Bain & Company. Het geeft aan welke impact een Chinese (gezondheids)crisis kan hebben op de omzet van de Europese luxemerken. Het coronavirus heeft volgens de laatste berichten al aan minstens zeventien mensen het leven gekost en 633 mensen besmet. Om nieuwe besmettingen te voorkomen, hebben de Chinese autoriteiten intussen drie steden afgesloten, schrijft De Standaard.
Het timing waarop het virus is uitgebroken, kan nauwelijks slechter zijn. Komend weekend vieren de Chinezen Nieuwjaar. Het is het begin van een feest- en vakantieperiode die een week aanhoudt en die traditioneel ook een piek betekent voor de retailsector.