Dat ook buitenlandse e-commercespelers voor werkgelegenheid zorgen in België, bewijst Coolblue: dat creëert dit jaar opnieuw minstens 200 jobs in ons land. Immers: “Waarde toevoegen aan de klantreis lukt het best met lokale medewerkers.”
Het belang van de last mile
Zopas heeft Coolblue alweer uitstekende jaarcijfers gepubliceerd: in België bedraagt de omzet inmiddels 309 miljoen euro. Meer gedetailleerde resultaten voor de Belgische markt zijn er nog niet, maar wel wil het e-commercebedrijf de puntjes op de i zetten als het gaat over werkgelegenheid. In het geregeld terugkerende verhaal van de buitenlandse e-commercejobs wordt immers ook Coolblue steevast vernoemd. Manager België Matthias De Clercq begrijpt dat, maar voelt zich niet aangesproken: “Het afgelopen jaar kwamen er hier zo’n 200 Coolblue’ers bij en dit jaar gaan we er nog eens minstens zoveel aanwerven, waarvan ongeveer de helft sterke beren voor onze dienst CoolblueBezorgt. Eind dit jaar zullen we met ongeveer 500 zijn.”
Het gaat om lokale jobs die meestal rechtstreeks contact hebben met de klant, benadrukt hij. “We groeien omdat we zoveel waarde toevoegen aan de klantreis. Dat lukt het best met lokale mensen. Het belang van de last mile zal nog groter worden. We komen nu letterlijk bij de klanten thuis, daar kunnen we het verschil maken. Zelfs naar Coolblue-normen zijn de NPS-scores van onze bezorgers bijzonder hoog.”
Voldoende kandidaten vinden is voorlopig geen punt, zo blijkt. “We zijn actief in een hippe sector, ons bedrijf heeft een sterke cultuur met een unieke sfeer, en we zitten nu in een geweldig leuk kantoor in Berchem, dat goed bereikbaar is bovendien.” Coolblue NV is trouwens een aparte entiteit die netjes belastingen betaalt in ons land. Voor de leveringen werkt het bedrijf samen met het Belgische bpost.
Franstalige groei
Een belangrijk aandeel in de verdere groei krijgt de Franstalige webshop, die zich nu in de opstartfase bevindt. “We werven volop Franstalige en tweetalige medewerkers aan, zowel op het hoofdkantoor als voor de bezorgdienst. De volumes zijn nog klein, maar we verwachten sterke groei.” Dat er voor Franstalige shoppers al een groot online aanbod bestaat, deert hem niet: “In e-commerce heb je altijd honderden concurrenten.”
Komen er ook extra fysieke winkels in ons land? “Een Belgische Coolblue XXL zou ik fantastisch vinden, maar ik kan nog niets beloven. We hebben zulke winkels nodig in onze klantreis, om shoppers te helpen bij het maken van keuzes. Je kan geen televisietoestellen of hoofdtelefoons testen online. In Den Haag hebben we bijvoorbeeld een audiostreamer-kamer waar klanten verschillende soundbars kunnen vergelijken met verschillende soorten geluid. Echt geweldig.”
Ook een Franstalige winkel zou logisch zijn, gezien de stappen die Coolblue nu zet. “Dat klopt, maar we willen niet enkel tevreden klanten, we willen ook geld verdienen, en daarom is het nog iets te vroeg voor een winkel onder de taalgrens. We ontvangen al wel Franstalige klanten in Zaventem.”